marți, 15 decembrie 2009

O discuţie halucinantă

M-am întâlnit, pur întâmplător, cu o fostă colegă de facultate, inteligentă şi de bun-simţ. Ca şi mine, ca şi alţii ca noi, a suportant greu ceauşismul şi mizeriile lui. Pe 22 decembrie 1989 a venit la fabrică, la BAC, în Băneasa, să ne implore să ieşim la Piaţa Universităţii, "că ne omoară nebunul pe toţi!" Fusese noaptea prin oraş, trecuse pe la baricada de la Inter. Las la o parte faptul că directorul Rombac doar nu îi încolonase cu mâna lui pe "protestatari", dar asta e o altă poveste!
S-a implicat în politică, a fost de partea ţărăniştilor, cred că a trecut şi pe la "Cotidianul" lui Raţiu, oricum, în anii 90 s-a fanatizat, politic vorbind. I-am înţeles argumentele, cât a fost vorba de anti-comunism, deşi mie mi se pare în continuare o tâmpenie să mai fii acum anticomunist. Sunt mormane de alte lucruri faţă de care să te situezi anti, şi cu valoare practică infinit mai mare.
De ceva vreme trudeşte pe moşia unui "mogul de bine", lăudat de Iubitul Conducător. Ne vedeam mai des pe vremea când "mogulul" îşi parca pălmaşii într-o clădire de birouri din spatele Catedralei "Sfântul Iosif". N-am ştiut că s-au mutat. Aşa că mi-a făcut plăcere să o întâlnesc într-un magazin din Piaţa Amzei. Cumpăra mâncare pentru mâţa familiei.
Din vorbă în vorbă, am ajuns la politică. Nici nu-i greu. Dar nici în visele mele cele mai urâte nu credeam să găsesc în ea un fan băsescu! Mai ales după câte a pătimit PNŢ-CD!
Toată discuţia a fost suprarealistă. Nu mai aveam în faţa mea omul inteligent şi sensibil, pe care l-am cunoscut altfel, ci un mankurt, un om cu creierul spălat. Şi m-am îngrozit. Ce anume poate transforma un intelectual într-un robot, care repetă toate clişeele admiratorilor lui băsescu? Ce anume îi poate anula spiritul critic? M-a şocat răspunsul ei, când a fost vorba despre cine a plătit campania lui băsescu: "Noi am plătit, pentru că ÎL IUBIM pe traian băsescu!" Asta o spune cea care putea muri în noaptea de 21 spre 22 decembrie 1989 la Intercontinental? Ţărănista, anti-comunista, îşi declamă iubirea faţă de un securisto-comunist notoriu, care a fost călăul PNŢ-CD?
Dumnezeule mare! Spre ce ne îndreptăm? Ce mai putem spera?

8 comentarii:

Anonim spunea...

- Tell me, Winston — and remember, no lies: you know that I am always able to detect a lie — tell me, what are your true feelings towards Big Brother?
- I hate him.
- You hate him. Good. Then the time has come for you to take the last step. You must love Big Brother. It is not enough to obey him: you must love him.

Constantin Gheorghe spunea...

Eugen, la ea nu e vorba despre bani, ci despre convingeri. Ceea ce este şi mai tragic!

Claudia Muresan spunea...

Exista si oameni care erau copii atunci, care au terminat facultatea dupa 90, care au fost la burse in strainatate, care scriu de zor proiecte europene si care gandesc la fel: ca a merge la Moscova e ceva condamnabil, ca oligarhii sunt doar cei pe care ii indica Fuehrerul, ca UE e 'anti-comunista', ca presedintele trebuie sa fie cineva cu coaie care se ratoieste la toti si pe care noi sa-l iubim patapieviceste pentru curajul de a sparge oale pe care le platim noi. Astfel de oameni sunt, la minte, la fel cu cei care-l huiduiau pe Coposu la Alba Iulia, cu multa patima, dar fara sa stie exact de ce (pentru ca tatucu' il indicase drept dusman si pentru ca ar fi avut in spate 'mosieri'. Nu vorbesc aici de Iliescu in sine si evolutia-i democratica, ci de ei). Au fost peste 80% odata. Acum sunt putin peste 50. Dar tot sunt o jumatate de Romanie, urita si primitiva, care acum chiar juiseaza prezendindu-se in felul asta lumii intregi (vezi estetica grotescului promovata de ICR: suntem monstruosi - admirati-ne).

N. Raducanu spunea...

Excelenta postarea de mai sus a lui Anonim, ce a reprodus un pasaj foarte bine gasit din "1984" al lui George Orwell. Am si eu destule cunostinte (ca prieteni nu le pot spune) care se simt minunat in pielea de taliban. E o gresala sa-i asemeni pe ei cu activistii de odinioara ce slujeau regimul lui Ceausescu. Aia o faceau fie din interes, fie din obligatie, dar lipsiti de patima fundamentalista de care dau dovada anticomunistii postcomunisti basescieni
Ar fi interesant de stiut daca in ultimele zile ale campaniei electorale, ba chiar si in cele cateva zile dupa ea, a sporit semnificativ frecventarea bisericilor si platirea unor slujbe religioase pentru victoria candidatului adorat. Misticismul se leaga foarte bine cu pasiunea politica dusa la exces.

Lulutza spunea...

Convingeri din astea... contondente si intolerante s-au mai vazut destule, de-a lungul istoriei. Din pacate, oricit refuza posesorii sa recunoasca, ele sint alimentate fie de trufia propriei prostii, fie de combustibilul unor "privilegii" cit se poate de materiale.

Cindva, pret de un sfert de ora, cind am mincat pentru prima oara cega, mai ca i-am inteles pe cei dispusi sa-si vinda sufletul... Dupa aceea, am inteles ca propaganda prinde la cei mai apropiati spiritual de ciinele lui Pavlov, decit de vreun Voltaire. Iar spiritul critic este inca foarte blamat pe aici, unde se prefera cel de turma.

Anonim spunea...

"Ca şi mine, ca şi alţii ca noi, a suportant greu ceauşismul şi mizeriile lui. Pe 22 decembrie 1989 a venit la fabrică, la BAC, în Băneasa, să ne implore să ieşim la Piaţa Universităţii, "că ne omoară nebunul pe toţi!"

pai nu vad diferenta fata de colega! daca nici acum nu s-a inteles ce-a fost atunci imi pare rau si inseamna ca meritati ce si cum vine. ar vrea vesticii sa faca concedii cite faceam noi intr-un an sa-si dea copii pe gratis la scoli fara sa mai pun la socoteala valoarea lor sa fie platiti pt distractiile de la serviciu sau sa semneze condica si mai apoi sa se duca la meciuri sau mai stiu eu pe unde! de cind sint prin vestul luminos nu mi s-a intimplat sa ma trezesc intr-o dimineata si sa ma intreb asa cum faceam pe vremea aia cind cica era rau ce vreau eu sa fac? dar nici nu-mi vine sa cred cit am suferit!
maximum de suferinta era cind imi luam ecm-uri cu garbarek, return to forever si rypdal sau cind aveam timp si liniste cu gramada sa citesc tot ce vroiam ca viata era asigurata si nu pierdeam timp aiurea pe toate timpeniile scornite de mintile cretine ale vesticilor.
am vazut adevarul si macar eu il recunosc spre deosebire de voi care n-ati facut nici macar un pas peste nivelul atins acum 20 de ani. sa vezi cum ne vor mari javrele vestice virsta de pensionare ca deja sint propunerile pt 70 de ani. se compara cu luxul de la aia raii cind la 60 le faceai cu mina? poate o sa-mi spui ca nu stiu cit de bine o duc astia cu pensiile. vise si inchipuiri romanesti ca sinteti campioni mondiali si nimeni nu va poate ajunge! ti-am mai dat de citit si ti-am aratat ce-a fost si ce este la spurcatii vestici si tot degeaba. in concluzie toti sinteti la fel si d-aia nu se misca nimic. cind nu stii pe unde esti tot ce se poate sa ajungi sa te invirtesti in cerc si sa nu poti realiza asta. aici ati ajuns si cred ca tot aici o sa si ramineti. pina una alta cehii va stiu de americanii europei adica aia care nu stiu nimic dar au o parere despre toate. tragic!

Anonim spunea...

mda.
propun ca, daca nu-i executam pe aia care-s de alta parere cu noi (daca au votat cu Base, clar trebuie executati), macar sa li se retraga dreptul de vot. si, de ce nu, sa se repete alegerile pana iese Bula.

stimati tovarasi, ca altfel n-am cum sa va spun: am prieteni care au votat cu Bula. eu am votat cu Base.
imi sunt la fel de prieteni, si ii respect la fel de mult ca si pana acum.

va compatimesc.

Dracu

geomarz spunea...

Problema, este, dupa mine, asa:Base sa se duca la Dracul de mai sus. Marea nenorocire rezida in o economie TOTAL nefunctionala care NU poate sustine viata normala a unui popor; In contextul in care NU exista nici o forta politica fidela acestui popor. Base sau Geoana, tot un d... , din nefericire. Nici unul nici altul n-au nimic in comun cu poporul Roman.

Fără ură, dar cu îngrijorare, despre viitor.

  Văd că și Elveția dă târcoale NATO. Cică îi tremură anumite părți ale anatomiei de frica rușilor. Măi, să fie! Când dracu au dat năvală ru...