luni, 7 februarie 2011

Crearea de valoare socială



Nu vă spun o noutate când afirm că la noi dezbaterea publică este sublimă, dar total lipsită de substanţă, şi oricum alăturea cu orice temă care-i zbuciumă pe alţii, din ţările în care fugim(ăi care mai pot, că eu şi acum îmi dau palme că n-am luat-o din loc când puteam, iar acum e prea târziu!) când nu se mai poate trăi pe mioriticele plaiuri. Una dintre temele pe carte le ocolim cu metodă este modelul de gestiune al întreprinderii. Sigur, dacă e să-i citeşti pe toţi exaltaţii mai mult sau mai puţin labertarieni, sau pur şi simplu cretini, patronul este un soi de satrap, care taie şi spânzură, iar angajatul un soi de sclav la pula lui, sclav de care poate dispune cum vrea, iar singurul scop al "managerului" este maximizarea profitului. Şi pa! 


Nişte unii, mai mobilaţi la tărtăcuţă, şi cu viziuni care trec dincolo de sclavagism sau de capitalismul sălbatic, încearcă să înţeleagă ce aşteaptă oamenii de la întreprindere şi de la management, să vadă ce vor angajaţii şi mai ales care este raportul întreprinderii cu societatea. Şi n-o fac pentru că se plictisesc şi n-au alte subiecte, ci pentru că nemulţumirea faţă de modelul de gestiune a întreprinderilor creşte, iar încrederea în ele scade. Şi cu ele şi profitul, dacă citesc eu bine printre rânduri.


Aşadar: "Réagissant à cette crise globale de confiance dans un article intitulé "The Big Idea : Creating Shared Value" paru au mois de janvier dans la Harvard Business Review, Michael Porter (professeur à l'université d'Harvard) et David Kramer (cofondateur de la société de conseil FSG) alertent les entreprises sur la nécessité d'adopter un nouveau modèle de gestion qui soit en rupture avec le modèle de maximisation de la valeur pour leurs seuls actionnaires.

Dans cet essai, M. Porter, chantre de la pensée stratégique et concepteur du fameux modèle des cinq forces qui a contribué à cristalliser l'attention des décideurs sur la compétitivité des organisations dans leur industrie, reconnaît l'échec des modèles de gestion passés à prendre en compte l'environnement social des entreprises.

Pour pallier durablement cette lacune, les auteurs proposent de développer un modèle de création de valeur partagée, qui consiste à créer de la valeur économique tout en créant de la valeur pour la société dans son ensemble.

Selon eux, pour ce faire, les entreprises doivent d'abord repenser leurs produits et les marchés sur lesquels elles les commercialisent, de façon à répondre efficacement aux besoins de la société en matière de santé, de nutrition, d'aide à la population vieillissante, d'amélioration de l'habitat et de préservation de l'environnement.
 
Au-delà de cette réflexion sur l'impact de leurs produits, les entreprises doivent également remettre en cause leur chaîne de valeurs et examiner ses implications concernant l'utilisation de l'eau et des ressources naturelles, ainsi que les conditions de travail de leurs salariés.


Enfin, il leur faut oeuvrer en faveur du développement de pôles de compétitivité qui soutiennent l'activité des organisations implantées dans une même région tout en permettant à la communauté locale de prospérer...


Pour restaurer la confiance du public et asseoir durablement leur légitimité, elles devront prendre en compte de façon systématique leur impact social. L'époque où seule comptait leur performance financière est révolue. Il leur faut aujourd'hui intégrer un nouveau facteur à leur stratégie, celui de la performance sociale."




Dacă vedeţi aşa ceva prin dezbaterea publică(nu în realitate, că ar însemna că nu ştiu pe ce lume trăiesc, şi nu e cazul!), daţi-mi şi mie de ştire! Şi de ce ar fi lumea interesată de o astfel de discuţie? Dacă pe noi ne fute grija distrugerii statului social, de ce ar fi preocupate întreprinderile de performanţa lor socială?

Un comentariu:

incognito spunea...

Draga liberalule de stanga,
cinci ani am citit cu interes chesii d-astea fiind implicat in certificari europene ale firmei in care lucram, certificari pe care firma le-a si obtinut in 2004,2005,2006, in vederea intrarii in UE. A fost perioada in care de la o retea restransa de 6magazine firma crescuse la Fabrica cu Divizie de disrtibutie - in reteaua de distributie intrand si reteaua proprie de magazine, largita (12) si trecuta pe alta firma IMM, si un Hotel in Predeal. Odata intrati in UE am devenit inutil si nu mi s-a mai gasit loc nicaieri in cele 2 firme.
Azi firmele (doua IMM cu 250 de angajati fiecare) nu mai exista. Nu mai stiu nimic d.p.d.v. economic despre patron dar am auzit de el politic. Anul trecut s-a inscris la UNPR. Doar era independent. La Indagra 2003 dadea mana cu AN, in 2004 si 2006 manca le masa cu ai lui CPT.
Tu vorbesti de normalitate. Pai, intai sa o aducem inapoi.

http://jos-cu-basescu.blogspot.com/2011/02/incepe-sa-trazneasc-hoit.html