sâmbătă, 2 august 2008

Despre brandul de ţară, altfel

Daţi-mi un răgaz de patru ani, cerea în 1937 Hitler. Daţi-mi Consiliul General, cerea, mai modest, Marele Cârmaci(sau Cârpaci, că sunt cam confuz!), în primăvara anului 2004. La ce le-a folosit, şi lor, şi celor două popoare, investiţia de încredere în nişte populişti fără scrupule?

Am citit despre două cărţi. Prima, " Iron Fists, Branding the 20th Century Totalitarian State", este scrisă de Steven Heller, care a fost mult timp senior art director la The New York Times. În carte se face o paralelă sofisticată şi extrem de sugestivă vizual între strategiile moderne de branding ale corporaţiilor-sloganuri, mascote, etc, şi patru dintre cele mai distructuve regimuri totalitare ale secolului 20: Italia fascistă, Germania nazistă, URSS sub Lenin şi Stalin şi China sub Mao. Trei dintre personajele supuse analizei: Mao, Mussolini şi Hitler se considerau artişti şi au participat activ la campaniile de marketing politic, care le-au construit imaginea.

A doua carte, "The Dark Side, The Inside Story of How the War on Terror Turned Into a War on American Ideals", este scrisă de Jane Mayer, de la The New Yorker. Pe scurt, cartea urmăreşte transformarea torturii în instrumentul central al luptei antiteroriste dusă de SUA, cu încălcarea tuturor legilor americane, a Constituţiei, a Tratatelor internaţionale şi a legilor morale, în ultimă instanţă, şi asta prin voinţa şi determinarea câtorva bărbaţi şi câtorva femei de la vârful statului american.

În această carte este citat un fragment dintr-un Raport secret al Crucii Roşii Internaţionale, care dă se înţeles că oficialii americani care au aprobat folosirea torturii pot fi urmăriţi pentru crime de război.
Ce legătură este între cele două cărţi? Brandul de ţară, ca să zic aşa. Imaginea SUA s-a degradat accelerat în aceşti opt ani ai Administraţiilor conduse de George W. Bush. Din campioana drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti, promotoarea unui sistem de valori morale care trebuia să fie un soi de standard la nivel global, America a devenit o hiperputere iresponsabilă şi egoistă, imorală, care acceptă încălcarea drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti, mai mult, ridică aceste încălcări la rang de politică de stat. Şi atunci, ce am crezut noi că ar fi SUA nu este decât un produs de marketing, un ambalaj care ascunde un nou stat de tip totalitar, pe care nici măcar uzina de vise de la Hollywood nu-l mai poate vinde?
Nimic nu e ce pare a fi, şi poate că, în sfârşit, ne vom vindeca de iluzii şi ne vom construi mecanisme mai efective pentru a rezista la manipulare. Poate...

Un comentariu:

Anonim spunea...

Suntem in plin proces de spalare a creierelor iar tinerii sunt primele victime. Din pacate, nu le acord nici o sansa!
ruxi