Ceea ce urmează a apărut în ediţia electronică a "Cotidianului." Şi este un fel de "strâns uniţi în jurul conducătorului iubit şi cu drept de semnătură pentru bani publici, Horia Roman Patapievici." Este vorba de idioţenia aia de expoziţie de la New York. Am selectat din articol doar poziţia scriitoarei Herta Muller, pentru că în ceea ce priveşte caracterul celorlalţi "solidarizaţi" nu mai am de mult îndoieli. Citind ce spune Herta Muller, cum o dă la întors, cum se retrage, cum îl linge în cur pe Patapievici, după ce tot ea a pornit bolovanul acuzelor în legătură cu cei doi turnători, veţi înţelege de ce nu mai crede nimeni în intelectualii publici ai patriei mult hulită.
"În urma materialelor apărute în presă în jurul acestui subiect, scriitoarea Herta Müller este de părere, într-o scrisoare către ICR şi intitulată “De ce nu se poate purta în România o discuţie civilizată”, că, “prins de febra instrumentalizării politice a acestui caz, ziarul «Ziua» pare că a «uitat» adevărata problemă: promovarea pe bani publici a doi foşti informatori ai Securităţii. Desigur, ar fi şi greu, dacă nu chiar imposibil să vorbim despre moralitate cu poetul de curte al lui Ceauşescu, actualul preşedinte al Comisiei de Cultură a Senatului, Adrian Păunescu. Dacă invitarea celor doi turnători la Berlin a fost, pentru mine, scandaloasă, atunci ceea ce se întâmplă acum - anume faptul că poetul de curte al dictatorului este chemat să delibereze despre moralitate în cultura română - este o monstruozitate”. În ceea ce-l priveşte pe Adrian Păunescu, Herta Müller detaliază: “Pentru mine, Păunescu este chintesenţa falimentului moral, personificarea prostituţiei culturale în dictatură. Pentru persoane ca el, singura atitudine corectă de după căderea comunismului ar fi fost să tacă cincizeci de ani. E greu să găseşti, printre artişti, pe cineva la fel de vinovat ca Păunescu pentru dezastrul moral al ceauşismului”. Referitor la campania pornită împotriva ICR, autoarea este de părere că “ecourile dictaturii nu vor să se stingă. Campania de denigrare a ICR dusă, mai nou, de anumite cercuri politice aminteşte de dictatură mai mult chiar decât cooptarea unor foşti informatori ai Securităţii la «Academia de vară» organizată de ICR Berlin. Metodele denigrării îmi sunt bine cunoscute, ele făcând parte din arsenalul probat al vechii Securităţi: citate scoase din context din cărţile lui Horia-Roman Patapievici, menite să-l discrediteze, citate atât de ticălos îmbinate în tehnica denunţului. La interogatorii, pe vremuri, securiştii îmi adresau reproşuri uimitor de asemănătoare cu cele care i se aduc azi lui Patapievici: cum că scriitura mea ar fi o blasfemie, ar aduce atingere naţiunii române!”. Deşi Herta Müller a contestat de curând numirea lui Sorin Antohi în fruntea acestei academii, scriitoarea punctează că “nu am contestat ICR ca instituţie, nici performanţele pe ansamblu ale preşedintelui ICR. Nici n-o voi face vreodată. Am avut doar o obiecţie legată strict de «Academia de vară» de la Berlin. Dacă protestul meu este instrumentalizat de Păunescu şi alţii de seama lui, atunci mesajul meu a fost deturnat. Să-l pui pe actualul preşedinte al Comisiei de Cultură a Senatului s-o facă pe cenzorul cultural al ICR, ştiind prea bine care a fost rolul său în timpul dictaturii, este ca şi cum ai pune un piroman notoriu şef la Pompieri. Nu am cuvinte pentru a descrie enormitatea acestei situaţii în care se complace Senatul României.” Refuzând “în mod hotărât răstălmăcirea protestului meu prin oameni precum Păunescu sau prin campania împotriva ICR dusă de ziarul «Ziua»“, Herta Müller îşi nuanţează şi mai mult poziţia faţă de acuzele aduse lui H.-R. Patapievici şi faţă de folosirea unor citate din lucrările sale pentru a le susţine: “Să lămurim această chestiune: propoziţiile incriminate în cazul lui Horia-Roman Patapievici nu sunt decât expresia trăirii artistice, ele funcţionează în baza unor libertăţi stilistice specifice literaturii oricărei ţări din lume, atât timp cât literatura respectivă se dezvoltă în libertate şi nu este supusă unor rigori extraliterare, impuse de factorul politic, cum face orice dictatură. Astfel, exagerarea literară este apanajul oricărei culturi, ea nefiind străină nici celei româneşti: prin Caragiale, Cioran sau Pintilie am putut «vedea enorm şi simţi monstruos». Dar ce să mai vorbim despre limbajul cotidian al oamenilor simpli din România - pe care l-am experimentat şi eu ani la rând, cât am lucrat în fabrică -, un limbaj atât de împănat de înjurături groase, frazeologisme toxice sau bancuri fără perdea! În ce mod sunt legate citatele din textele lui Patapievici cu «Academia de vară» de la ICR Berlin? Evident, în nici un mod. În furia de a ataca ICR, nici nu se mai pomeneşte despre cei doi turnători”.
Sper că aţi înţeles: pentru tot ce s-a întâmplat, de vină e Păunescu! E bine! E foarte bine!
PS: replica ICR seamănă a campanie de presă, de vreme ce Mihăieş se întrebuinţează şi mai screme un editorial în "Vocea Cotrocenilor", recte EvZ.
6 comentarii:
Mare-i Mihaies asta cu vaicarelile lui babilonice... il pune-n deschidere pe Brancusi ca si cum "estetica" mazgalicilor alora ar avea ceva in comun cu el... Cam cat are Iktinos si Phidias cu reclamele cu Dorel... Aud ca garnitura pedelica de la Prahova e pe cale sa-i propuna lui Fuego un loc. Uite si cine va aduce voturi pentru Avramescu si Voinescu.....
Prietene, singurul avantaj al faptului că trăim în România e acela că nu ne plictisim! Fuego nu e idiotul ăla îmbrăcat într-o haină de blană şi cu pălărie Al Capone? Secetă mare la pedelei!
E ala bucalat, pe care-l trag doamnele in varsta de obrajori...canta de alea galese cu Irina Loghin in duet pe la shushe si poarta redingote...
Adica asta http://www.youtube.com/watch?v=nGv0JwG5Sxk&feature=related
Cantare la toata lumea...poate-l ia la nunti si pe Avarmescu sa faca o analiza la nashu` mare din cartea aia de la Princeton...
Carte a cărei apariţie e sponsorizată cu 7000 de euro de acelaşi ICR, foarte darnic cu banii publici pentru cei din gaşcă!
Necazu mare e ca Johnny Deep stie mai multe de Taraful Haiducilor si nimic de ilustrii consumatori de codeina cu vodca de la ICR...asta ca m-a enervat mihaiesul ala cu contractele aurolacilor pe B-dway... doar daca n-au acolo expozitie de pongide exotice. Mai are putin si ne spune ca piesele lui AM Pippidi se vor juca la Vik cu casa inchisa...
Trimiteți un comentariu