marți, 2 martie 2010

Dacia Duster şi corul detractorilor

Astăzi s-a lansat la Salonul Auto de la Geneva SUV ul românesc Dacia Duster. Şi o spun din start: este o veste bună şi un succes tehnologic. Ca şi unul de imagine pentru România. Corul detractorilor şi-a început deja litania şi jelania: "ce maşină de căcat, mai bine îmi cumpăr un BMW la mâna a şaptea! N-are aia, n-are aia, are de la aia, care e de cinci ani!" Dar mai ales: nu e românească, e Renault!
"Duster poate fi o maşină adecvată pentru lumpenproletariatul care ocupă până la 20% din forţa de muncă a unor state occidentale. Departe de un automobil adecvat pretenţiilor clasei de mijloc deşi, recunosc, clasa de mijloc tinde să devină o excentricitate," scrie pe blogul lui un economist, Bogdan Glăvan.
Despre asta e vorba? Sau despre revenirea cu picioarele pe pământ? De ce am nevoie de o maşină de 50-60 de mii de euro, dacă pot avea una care face fix aceleaşi lucruri la 10-15 mii de euro? Mă doare mâna să-mi mut scaunul? Trebuie neapărat să am zece butoane pentru comanda lui? Adică zece posibile locuri în care să apară un defect? Nu-mi pot deschide geamul manual? Tuşesc? Trebuie să dau sute de euro în plus pentru asta?
În plus, preţul redus al maşinii nu înseamnă neapărat că este "proastă". Cei din industria auto spun că nu trebuie să cumperi un nou model absolut nou decât la cel puţin un an de la apariţia lui, timp în care se rezolvă unele dintre problemele care apar sistematic. La Dacia, care foloseşte piese de la modele aflate deja în fabricaţie, riscul de defect este foarte mic, produsul fiind deja matur. Costurile sunt mai mici nu atât pentru că mâna de lucru este ieftină, ci pentru că pregătirea de fabricaţie este mult mai ieftină. La motoare, costul proiectării şi liniei de fabricaţie sigur s-a amortizat. Cutia de viteze a Dusterului este nouă, restul transmisiei este de la alte modele, respectiv Nissan. Ce-i rău în asta? Tot ce se putea defecta se ştie şi a fost rezolvat.
În fond, cumpărarea unei maşini este o decizie economică. Şi în care bunul-simţ are un rol central. Personal, am o Dacie Logan. Care, da, a avut mici probleme. Nimic însă la ceea ce contează: motor-transmisie-direcţie-frâne. Partea electrică poate fi mai bună, la capitolul materiale. Oricum, este fix ce-mi trebuie. Şi dacă aş avea acum bani, mi-aş cumpăra un Duster. În varianta 4X4, şi nu pentru că m-aş duce prin cele pustietăţi, ci pentru că în anumite condiţii o transmisie integrală e de dorit. Pentru siguranţă.
Şi venim la întrebarea: ce nu ar trebui să lipsească unei maşini? După mine, ca sisteme de siguranţă, activă şi pasivă, obligatorii ar fi: ABS, ESP, 4 airbaguri, iar la capitolul confort servodirecţie şi aer condiţionat. Restul sunt mofturi. Prostii. Zorzoane.
Cred că aceia ca-şi vor cumpăra Duster nu se vor păcăli, dacă nu-şi vor imagina că este ceea ce nu poate fi: o maşină din altă categorie de preţ. Cât despre Renault, este o firmă inovatoare, care produce motoare extrem de fiabile, şi care investeşte masiv în sectorul de cercetare-dezvoltare. Iar faptul că dezvoltă capacităţi de proiectare şi de testare în România e o veste bună. Cu condiţia să ai mintea deschisă şi să nu gândeşti în clişee.

13 comentarii:

Stefan A. spunea...

Da, am vrea toti sa fim producatori de masini Mercedes sau Audi .
Uita toti ca din industria auto comunista au ramas doar doua marci.
Dacia si Skoda.
Daca cineva ar urmarii evolutia marcilor japoneze in Vest Europa, ar descoperii surprins ca in anii 70-80 erau considerate masinile saracilor.
Vezi acum ce statut au aceste firme niponice !
Noi romanii sintem destepti sa criticam tot , bun sau rau.
Uitam ca proiectarea ,constructia unei masini este total diversa de a face intermediar imobiliar sau analist economic. Chestie de mult mai multa materie cenusie !

Fluieratorul spunea...

Am o minte foarte deschisa, si lucrez in bransa. Fraza dvs. care incepe cu "Cit despre Renault, este o firma inovatoare, etc., etc." este ea insasi un mare cliseu. Renault investeste in Romania praful de pe toba, plateste inteligenta locala ca vai de lume, cu pretentii si ifose pina la tavan, un job bun la ei este pentru expatii francezi, nu pentru inginerul roman cu experienta. (Daca aveti exemple de ingineri romani specialisti apreciati la Renault, as vrea sa aflu, ca eu n-am stiinta sa existe.)

Duster este o solutie nu proasta, desigur, dar nici geniala, si nici pe departe inovatoare, si se vinde la oficial la cam de 3 ori cit face de fapt.

Cit despre mofturi, prostii si zorzoane, scaunele de la Logan sint moartea pasiunii. Usa din spate cu unghi mort, la care iti scoti mina din umar ca s-o inchizi, tot de la Logan, e si mai si. Nu mai zic de tinuta de drum, ambianta sonora in interior, si alte mofturi, prostii si zorzoane pentru care eu as plati sa fie altfel, pentru ca nu e mare lucru sa fie altfel, cu foarte mici diferente de cost. Da' sa n-avem pretentii, ca daca nu se da, de ce sa se ceara. O fi sau n-o fi la fel la Duster, vom afla.

De fapt, Renault nu si-a batut capul in Romania, dupa parerea mea, nu-i intereseaza. Cit costa sa faci un lucru prost costa sa-l faci si bine, cu putina bunavointa de a gasi solutii, dar pe respectivii nu i-a interesat nici la modelele lor de acasa prea mult. Nu-i intereseaza nici pe altii, de la marci mai cu pretentii.

In curind, reverse engineering-ul chinez o sa produca Dustere mai bune si mai ieftine, si curindul asta e foarte, foarte aproape.

Constantin Gheorghe spunea...

Fluierătorule, cred că greşeşti. Renault chiar e o firmă inovatoare, şi a investit destul în România. Pentru ei România este a doua mare bază de producţie şi de cercetare dezvoltare. Şi vor mai investi. Au un centru de design, au şi alte proiecte în dezvoltare, cum este centrul de încercări de la Titu. Sper să se intereseze mai mult de şcoala Politehnică, dar şi de şcoala de artă.
Sunt o firmă globală. Au o cultură de intreprindere pe care noi nu o avem. De aceea ni se pare greu de lucrat cu ei. Sigur, sunt aroganţi francezii. Dar există o metodă de a li se reteza din gheruţe, experimentată în anii 80 la Braşov, la IAR. Dă-le cu greşelile lor în cap şi arată-le că poţi face treaba mai bine ca ei. Devin foarte, foarte, foarte amabili. Merge şi cu englezii chestia asta. Probată la BAC.
Dusterul va fi o maşină bună. Depinde ce vrei de la ea. Dar orice maşină este produsul unui compromis. Dacă este un compromis responsabil şi rezonabil, de ce nu?

Fluieratorul spunea...

Din inima m-as bucura sa gresesc, da' sint "insider" in bransa cam de vreo 15 ani asa (nu la Renault direct, am facut doar o galeata de consultanta la ei si la multi altii in acest rastimp), si mi-e teama de mor ca in 2-3 ani de-acuma o sa am dreptate de-a binelea. :)

Metoda cu "fa treaba mai bine decit ei" este piatra filozofala care ma tine in cariera, este (pe linga costurile scazute de romulan, si pe linga ca invat foarte repede) motivul pentru care eu lucrez de-mi sar capacele si ingineri francezii (par example, ca tot veni vorba) sint lasati la vatra, dar nu se poate generaliza, pentru ca societatea romaneasca de astazi nu mai este interesata de asta. In afara de sinucigasii idealisti ca mine, putini la numar, care chiar cred in meserie, in talent, in progresul tehnic (Godness, who cares about progresul tehnic in zilele astea?), in lucrurile facute bine, de care sa nu-ti fie rusine niciodata, romulanii vor sa dea tunuri, si nu-i intereseaza sa construiasca nimic. Ma uit in jur si vad asta si in bransa in care cu onor lucrez.

N-am glumit cind am vorbit de chinezi mai sus. Nu-i laud desi pe unii as avea de ce. Cred ca evolutia unor producatori de la ei este scary movie pentru bransa, si the end of car industry as we know it, pentru ca nu vor scoate ciurucuri, ci vor adauga si ideea de responsabil la cea de rezonabil. Si vor concura exact pe segmentul "convenabil" din piata masinilor, cu tehnologie de ultima ora, acolo unde noi calcam cu mindrie in urmele frantuzesti vechi de 10 ani...

De-asta nu ma entuziasmez la Duster, si nu discriminez, ca n-am sarit in sus nici la altele mai "centrate". Poate ca se va vinde in draci in Vestul Europei cale de vreo doi ani, dupa care "depression after Sepultura". In bransa asta lucrurile se misca foarte, foarte repede, si noi romanii ne-am cam pierdut pe drum.

Nu sint pesimist, pentru ca "meseriasii", si individualii si cei angajati la "marci", vor avea cautare intotdeauna, doar ca performanta va fi tot mai pretentioasa, informatia tot mai multa, viteza de aplicare a noutatilor tot mai mare... Lupta se va ascuti, si vai invinsilor. Clientii vor cistiga, pentru ca asta va insemna better value for money. Toate astea la ideal, daca ne lasa in pace marile corporatii cu parandaraturile lor.

In rest, noi sa fim sanatosi, ca vin vremuri interesante si in acest domeniu.

Anonim spunea...

Si,nea gHEORGHITZA,DESPRE Base,nimic,nimic?hahahahaha!Sau v-a cam luat mau?

Constantin Gheorghe spunea...

Despre morţi, numai de bine! Politicianul băsescu e mort! Cel puţin pentru mine. N-a avut ce demonstra nici în primul mandat. Acum cel mult se poate ţine de coţcării. Dar cui îi mai pasă de el? Curând, până şi pe Boc o să-l doară în cur de Pulea Vodă. Asta e!

Anonim spunea...

Vai nea Gheorghitza,dar esti tare suparat!de ce oare?Pen'ca s-a suit base pe cai mari?Iti dai seama nea Gheorghitza ca base se va retrage neinfrint ezact ca marciano ala de i-a batut pe toti?Ce om domne!Dar acu'ca sa ti-o spun p-aia dreapta,eu sa fiu un pedeserist ca alde mata,curu lu boc ar fi ultima mea grija! hahaha!hahahahaha1

Constantin Gheorghe spunea...

Pentru un trăitor într-o ţară condusă de un beţiv dus cu pluta şi de un penibil pupincurist eşti cam vesel. Doar proştii sau inconştienţii pot fi veseli în Republica Absurdă România. Alege ce ţi se potriveşte mai bine!

Anonim spunea...

Pai daca am intrat pe blogu lu mata bre nea gheoghitza,nu se considera ca am ales?Trecui si pe la gaby savitski si pe la corina cretzu si pe la basarica..da'toti stau cu boturile lasate si nu vor sa mai scoata vreun cuvint.Noroc cu mata nea gheoghitza ca stii sa faci haz de necaz

Anonim spunea...

in orice caz,e degringolada mare in tabara alde matale..independentii se inmultesc,ponta nu reuseste sa-si dea jos casul de la gura,gusa nu mai stie cu cine e,antenele s-au redus la un ralantiu pamintiu,orban vrea la guvernare,marko nu mai vrea sa plece,felix se uita dupa vreo alianta ceva,dinescu ramine fara ectare,economia subterana incepe sa se vada,deneaul duduie,astia trec legile fara probleme,geoana e in inventar,si peste toti si toate tace si puncteaza sanatos Baselu.E totusi frumos nea gheoghitza.Mata ce zici?

Karakas spunea...

Parteneriatul Renault Nissan a dat roade bune si pentru unii si pentru ceilalti. Dupa ce FIAT va intra anul asta pe piata SUA sa vedem si cit sta) e posibil ca Renault sa revina aici.

Sigur ca e bine ca va fi fabricat in Romania. Dar ca si Loganul, care se face si in Rusia, e posibil ca Duster sa fie fabricat si in alte tari de Renault pentru alte piete.

Masina arata ok, nu stiu performantele. Mi s-a parut stupida insa metoda asta de marketing popular: sa ii dea prima masina Presedintelui, vezi doar, o sa se-nghesuialsca toti pupin-Basestii. Suna si a "lista" cu aprobari speciale, ca pe vremea impuscatului, cind ai cu sfori luau din fabrica, in fata celorlati de pe lista.

Anonim spunea...

Renault investeste in Romania praful de pe toba, plateste inteligenta locala ca vai de lume, cu pretentii si ifose pina la tavan, un job bun la ei este pentru expatii francezi, nu pentru inginerul roman cu experienta. (Daca aveti exemple de ingineri romani specialisti apreciati la Renault, as vrea sa aflu, ca eu n-am stiinta sa existe.)

Duster este o solutie nu proasta, desigur, dar nici geniala, si nici pe departe inovatoare, si se vinde la oficial la cam de 3 ori cit face de fapt. Renault nu si-a batut capul in Romania, dupa parerea mea, nu-i intereseaza. Cit costa sa faci un lucru prost costa sa-l faci si bine, cu putina bunavointa de a gasi solutii, dar pe respectivii nu i-a interesat nici la modelele lor de acasa prea mult. Nu-i intereseaza nici pe altii, de la marci mai cu pretentii.
...mi-e teama de mor ca in 2-3 ani de-acuma o sa am dreptate de-a binelea. :)eu lucrez de-mi sar capacele si ingineri francezii (par example, ca tot veni vorba) sint lasati la vatra, dar nu se poate generaliza, pentru ca societatea romaneasca de astazi nu mai este interesata de asta. In afara de sinucigasii idealisti ca mine, putini la numar, care chiar cred in meserie, in talent, in progresul tehnic (Godness, who cares about progresul tehnic in zilele astea?)se va vinde in draci in Vestul Europei cale de vreo doi ani, dupa care "depression after Sepultura". In bransa asta lucrurile se misca foarte, foarte repede, si noi romanii ne-am cam pierdut pe drum.
....daca ne lasa in pace marile corporatii cu parandaraturile lor.

In rest, noi sa fim sanatosi, ca vin vremuri interesante si in acest domeniu.




am repostat rindurile in care fluieratorul are dreptate!!
concluzia este ca ne ducem la vale buluc cu totii si toate!!!1

Béranger spunea...

Liberalule de stânga, mă tem că în privinţa Renault-ului eşti pe dinafară aici.

Renault nu mai este de multă vreme inovator.

Renault a venit în România ca într-un altfel de Chină sau Indie. O colonie cu oameni ieftini.

Renault a investit fix pula, iar cu salariile pe care le iau românii care lucrează la centrul lor tehnologic nu ştiu ce pensii să mai aştepte.

Renault, ca firmă, merita să moară ca şi marii americani. Un dinozaur prost.

A, iar căcăţelele astea gen Logon / Sandero / Duster, or merge ele bine, dar sunt de 1000 de ori mai incomode decât Volga sau Pobeda sovietice. Ieftinăciuni făcute din topor. Mai ştiţi o maşină cu canapelele atât de incomode? Şi cu un bord atât de urât, cu imbecilităţi de dizain ca fanta aia de căcat din mânerul uşii, făcută absolut aiurea doar ca să ai acces la un căcat de şurub. Ah, aţi observat la taxiurile Logan că la majoritatea trebuie să tragi de uşă ca s-o închizi ca la tractor? Probabil că aşa erau proiectate maşinile pe la 1920 toamna.

Decât Logan, mai bine cumpăr Kia, sau aştept ceva chinezesc sau indian, dacă vreau un «ştift» ieftin.

Fără ură, dar cu îngrijorare, despre viitor.

  Văd că și Elveția dă târcoale NATO. Cică îi tremură anumite părți ale anatomiei de frica rușilor. Măi, să fie! Când dracu au dat năvală ru...