marți, 10 noiembrie 2009

Trăim în România şi asta explică totul!

Am început şcoala în anii 60, la Piteşti, un orăşel prăfuit de provincie, care abia începea să se anime, sub impulsul procesului de industrializare. Dar când am intrat eu la şcoală nu se vedea nimic la orizont: nici fabrica de autoturisme, nici combinatul petrochimic, nici secţia de tratare a combustibililor nucleari, nici alte investiţii. Cu alte cuvinte, nimeni nu ştia ce va cere piaţa muncii peste zece-doisprezece sau douăzeci de ani, când intram noi pe acea piaţă. Dar nimic nu a împiedicat sistemul să ne dea o educaţie de calitate, care, culmea nesimţirii, ne-a permis să ne găsim un loc de muncă! Bine plătit şi care ne-a oferit un statut social demn.
În clasa a opta, mi-am părăsit cu regret prietenii şi colegii din Şcoala Generală 3, din Piteşti, care fiinţa într-o clădire veche, care acum nu mai există, şi m-am mutat la Slatina, un oraş şi mai amărât, şi mai prăfuit, şi mai lipsit de viitor. Şi cu toate astea am dat de un sistem de educaţie la fel de bun, la fel de performant. Din clasa mea de la liceul "Ion Minulescu", doar un singur om nu a intrat la facultate în anul 1973. A intrat în toamnă, cred. Şi nu eram "elită". Nu eram din Bucureşti. Dar intram sistematic în fazele naţionale la olimpiade, luam medalii, ne afirmam.
Nu avem nici Internet, nici mai ştiu eu ce minuni tehnologice. Doar că profesorilor le păsa de noi, iar noi munceam pe brânci. Aveam ore şi sâmbăta, un morman de teme pentru acasă. Şi ce dacă? Asta nu ne-a împiedicat să ne distrăm, să mergem la dans, în excursii, în tabere, şi, cu BTT, şi pe la vecini. Am citit în draci, avem o bibliotecă excelentă, se cumpăra tot ce apărea în librării, şi, slavă Domnului, apărea!
La facultate avem şi 50 de ore pe săptămână, proiecte(şi cine a trecut prin Facultatea de Aeronave, ştie ce înseamnă un proiect de semestru şi unul de an!), seminarii, cursuri. Las' că nu serveam chiar tot, dar şi aici munceam pe brânci. Aveam abonament la Filarmonică, am văzut tot ce se putea vedea în teatrele bucureştene, filme.
De ce am învăţat? Pentru că ne plăcea! Chiar învăţam cu plăcere! Pentru că doream să ştim cât mai mult! Sigur, aş fi ipocrit să spun că am tratat în mod egal toate materiile. Dar nici muzica, nici desenul, nici istoria artei nu ar trebui să lipsească din educaţia unor tineri, cum nici ştiinţele exacte nu trebuie să lipsească.
Cred că adevărata criză din sistemul educaţiei vine din faptul că vrem ca la capătul procesului să iasă nişte roboţei, gata să ocupe un loc de muncă şi să producă profit din prima zi, fără ca angajatorul să consume resurse cu pregătirea lui. Nu se poate. O şcoală nu produce competenţe, oricât ar fi ea de şcoală de elită. Competenţa vine cu timpul. Şcoala trebuie să producă abilităţi de învăţare şi să dea o bază de cunoştinţe, necesare câştigării competenţelor.
La ieşirea din facultate, după ce unul din cei cinci ani de studiu fusese dedicat activităţii practice, au urmat încă trei ani de stagiatură, şi abia după aia puteam spune că suntem ingineri. Şi că avem oarecare competenţe. Acum vrem ca unul de la Cuca Măcăii, de unde şi-a înţărcat Dracu' copiii, să iasă din şcoala aia care se prăbuşeşte peste elevi, unde predau suplinitori, să aibă "competenţe". Şi asta după ce alocăm tot mai puţine ore studiului, după ce am decis că tot mai multe materii şi cunoştinţe sunt inutile, că d'aia s-a inventat gugălitul, în fine, după ce educaţia nu mai produce statut social şi bunăstare materială!
Aşa că raportul SAR dedicat problemelor educaţiei este, după părerea mea, încă o labă tristă, plin de dorinţe platonice şi lipsit de valoare practică, de vreme ce o lege precum cea a educaţiei a trecut ca gâsca prin apă de Parlament, pentru că aşa a vrut orgoliul unui păcălici! Raportul are un singur merit: exprimă neliniştea unor oameni care înţeleg că prosperitatea este legată de abilităţile unei naţiuni de a stăpâni tehnologiile. Naţiunea română şi le-a pierdut, pentru că nişte idioţi, care-şi zic elite, au dus anticomunismul dincolo de limitele raţiunii, şi au anatemizat procesul de modernizare din perioada comunistă, bazat pe ştiinţă şi tehnologie. Iar printre idioţi se află şi unii de pe la SAR, şi unii de pe la GDS, care acum se miră ipocrit de starea jalnică a educaţiei. Asta e! Trăim în România şi asta explică totul!

7 comentarii:

Anonim spunea...

ceva nu merge! romania nu mai exista din 1989 iar actualmente traiesti in e.u. si abia asta explica totul!!! cind acest fapt o sa-i fie clar romanului sint convins ca va incepe sa se schimbe ceva altfel o sa va fie si mai rau. stiu tot vestul pe toate partile inclusiv anumite orase mai bine decit bucurestiul si-ti spun clar ca cea mai multa cantitate de viata am trait-o si vazut-o in romania lui nea nicu iar in acest articol de fapt asta explici. poti sa te chinui 1000 de ani si nu vei gasi argumente care sa sustina afirmatia ca in vest ar fi altceva decit nenorociri! spanacul asta de europa unita este o mare f. mare nenorocire si-ti spun clar ca vei avea ocazia sa te convingi. cunosc jigodiile despre care vorbesc si am citit catalogul de grozavii numit lisabona asa ca stiu bine ce spun. te asigur ca vei avea timp si ocazii sa-ti schimbi singura parere falsa pe care o ai pt. ca-n rest stii despre ce este vorba fiind astfel unul dintre f. putinii romani care nu bat cimpii cu prostii clasice de care m-am saturat.citeodata am impresia ca romania este populata de o singura persoana pt ca toti baga placa cu trecutul in care nu stiu ce-au patit ei.in anii 80 mi-am depus si actele de emigrare si nu s-a intimplat absolut nimic!

fizikant spunea...

Se pare ca am avut un traseu oarecum comun cu dumneavoastra: si eu am stat la inceputul anilor '60 in Pitesti, am absolvit liceul Minulescu din Slatina, am facut facultatea in Bucuresti - in plus cunosc bine sistemul educational de dinainte si de dupa '89 - sunt profesor de 25 de ani. Sunt perfect de acord cu cele spuse in postare, traim o "reforma educationala" perpetua care de 20 de ani nu a reusit decat sa agraveze haosul in care se zbate sistemul. Toate schimabarile au fost doar la nivelul formei si nu al fondului, cosmetizari inutile izvorate din orgolii ministeriale. Asa cum spun toate teoriile invatarii, efectele unei reforme trebuie evaluate dupa cel putin 10 ani de aplicare - ori la noi au fost doar tentative anulate dupa maxim 2 ani de urmatorul ministru. Imprumutam idei din Occident, de obicei pe acelea care au avut cel mai rasunator esec, le aplicam orbeste fara a le adapta la realitatea romaneasca si apoi invinovatim profesorii pentru rezistenta la nou si conservatorism, invinovatim elevii pentru dezinteres si capra vecinului pentru productia scazuta de lapte. Traim in Absurdistan, Romania a disparut de mult...

Constantin Gheorghe spunea...

Fizikant, e absurd să spună cineva cum va arăta piaţa muncii peste 20 de ani. Uităm că un absolvent, de liceu sau de facultate, este "produsul" cu cel mai lung ciclu de fabricaţie. Tu, ca generator de politici publice, judeci ceva ce ţine de ciclul lung cu instrumentele ciclului scurt, sau ale imediatului? Înseamnă că n-ai înţeles nimic! Apropo: câţi miniştri ai educaţiei am avut în ultimii cinci ani?

Anonim spunea...

invatamintul din vest dupa surpriza traita de elita in anii 60 cind s-au trezit in fata unei generatii capabile sa inteleaga ce se petrece pe lumea in care traiau si hotarita sa-si ceara drepturile normale unei vieti omenesti a fost schimbat in mod radical si redus la un simplu sistem de indobitocire in masa. intreaga constructie se bazeaza pe teoriile dezvoltate in acest sens de wilhel wundt si care in mare parte sint asemanatoare cu educatia primita de ciinele lui pavlov. pt intelegerea a ceea ce este in vest in domeniul invatamintului ofer ca reper emisiunea transmisa pe sat 1 -post german- si intitulata "devenim noi un popor de idioti?" si in germania scolile statului cad pe copii si doar criza si dorinta statului de-a stopa somajul au dus la alocarea de fonduri pt a repara pe cit posibil macar cladirile deoarece sistemul este distrus de mult in mod ireparabil si asta oriunde in vest. in concluzie nu asteptati altceva pt ca nu are de unde sa vina!!! sau cu alte cuvinte ati vrut vest si acum aveti ce v-ati dorit! nu-i bine? trebuia sa va uitati mai bine inainte de alegerea cu ochii inchisi si dincolo de vitrine.

Anonim spunea...

http://www.youtube.com/watch?v=21MlrowJqqc

mai asculta inca odata ce spune asta pt ca este adevarul pe care-l stiu si copii prin vest! ca nimeni nu poate face nimic este altceva insa asta nu inseamna cumva ca lumea este de acord. dupa cum vezi nu ne lasa sa votam iar acolo unde s-au pacalit si au lasat lumea sa voteze s-a respins totul. la a doaua incercare de vot s-a furat si si-au scos rezultatul necesar. ce mare scofala? toti sint dupa cum ti-am dat si exemple oamenii concernelor. astepti cumva democratie si drepturi pt multime?cumva viata buna?

Anonim spunea...

http://www.chomsky.info/

ai de citit o gramada!

sint chestii pe care nu ti le da nimeni din romania pt ca nu le stiu!!!!

Anonim spunea...

Intamplator si eu am terminat "Ion Minulescu" din Slatina, tot prin anii '70.
Am intrat la o facultate unde se intra cu 4:50 (dupa contestatie) si erau chiar si trei sesiuni de admitere pe an. Din cauza ca era foarte cald (si "sala de examen" plina de muste - de fapt sala de mese a unei unitati de constructii militara) am intrat cu 7 plecand primul din sala de fiecare data - stiam ca e arhisuficient pentru a intra. Ulterior, in perioada 80-89, am avut contact cu noile generatii cand erau in anul 3 sau 4 de studii. Cu toate ca se intra deja cu medii foarte mari - peste 9 - am constatat o permanenta degradare a nivelului de cunostinte a noilor generatii, an dupa an. Incepuse deja declinul invatamantului Romanesc din cauza "politici de partid" prin care elevii TREBUIAU sa promoveze sau profesorul era considerat vinovat. Atunci cand fiul meu a terminat, 30 de ani mai tarziu dupa mine, "Tudor Vianu" in Bucuresti, am realizat ca liceul e bun nu pentru ca are profesori buni ci pentru ca e cautat de copii buni (sau mai degraba de parinti cu copii buni). Pot sa spun ca distrugerea invatamantului a inceput in anii 80-89 si nu dupa 89.- PS. Scuze pentru "compunere" - am avut 6 la Limba Romana la bac, matematica e "limba" mea materna

Fără ură, dar cu îngrijorare, despre viitor.

  Văd că și Elveția dă târcoale NATO. Cică îi tremură anumite părți ale anatomiei de frica rușilor. Măi, să fie! Când dracu au dat năvală ru...