duminică, 15 noiembrie 2009

Sfânta mare neruşinare

Ce caută băsescu la comemorarea revoltei muncitoreşti de la Braşov, din 1987? Ce are el cu oamenii ăia? Am lucrat o vreme la Braşov, şi situaţia era deja radicală, la începutul anilor 80. Era cel mai puternic centru muncitoresc, iar acolo exista, mai mult ca oriunde în România, o conştiinţă de clasă. Care se manifesta plenar, fără compromisuri.
La IAR Braşov incidentele se ţineau lanţ, chiar dacă la Braşov se trăia încă bine, în raport cu alte zone ale ţării. Marile probleme erau lipsa locuinţelor şi costul vieţii. Se construiau puţine locuinţe, deşi populaţia creştea puternic. Erau probleme cu apa, care înţeleg că nici acum nu s-au rezolvat. La fel, cu căldura, sistemul de termoficare fiind subdimensionat. Noi trebuia să facem naveta, şi era o problemă cu transportul în comun.
Braşovul, ca judeţ, nu producea suficiente alimente, mai ales legume şi fructe, care erau aduse din alte judeţe. Ţăranii, ştiind că la Braşov sunt bani(şi erau, fiind salarii mari), cereau preţuri duble şi chiar triple.
Eu nu eram membru de partid, şi habar nu aveam ce se întâmplă în zona asta, să-i zicem politică. La un moment dat i-am auzit pe băieţii din atelierul nostru discutând agitaţi despre o şedinţă de partid desfăşurată cu o seară înainte. Înţeleg că era o Conferinţă pe uzină, deci mulţi oameni, deci şefi de la municipiu şi de la judeţ. Conferinţă care s-a încheiat înainte de a începe. Pentru că unul dintre şefii de partid din uzină s-a dus la microfon şi l-a întrebat scurt pe unul dintre responsabilii judeţeni: "aţi făcut ce aţi promis din lista asta de cerinţe? Şi a început să enumere: asta, nu, asta, nu, asta nu. Atunci, hai pa, mai veniţi pe la noi când faceţi ceea ce aţi promis." Sala a aplaudat şi toată lumea a plecat acasă.
Credeţi că a avut cineva curajul să-l pedepsească pe individ? Nu, pentru că ieşea belea şi mai mare în uzină, nu ar fi fost prima oară. Un alt scandal, la care am participat, de data asta, a fost când ne-au strâns pe toţi să ne "prelucreze" în legătură cu situaţia din Polonia. Şi să ne ceară să donăm alimente din raţiile noastre(începuse tâmpenia cu raţiile la Braşov, ceea ce la Bucureşti se va întâmpla peste vreo doi ani) pentru muncitorii polonezi. Vezi Doamne, eram solidari cu ei!
S-a ridicat un subofiţer, un armurier. Care a început: "se apropie Crăciunul. Bomboane de pom, n-am, că nu se găsesc. Porc, n-am, că nu se găseşte. Aia, n-am, ailaltă, n-am. Şi dacă stau bine să mă gândesc, nici brad n-am. Şi voi vreţi să mă fută grija de polonezi?" Nu cred că vrea cineva să fie în pielea celor care au organizat mizeria aia de "adunare". A fost un scandal monstru. Cu atât mai mult cu cât şef pe la sindicat era un colonel. Fapt care călca pe mulţi pe coadă.
De fapt, ruptura între birocraţia de partid şi de stat şi clasa muncitoare era consumată la Braşov. Lupta de clasă începuse, şi mai devreme sau mai târziu trebuia să se întâmple şi o mare revoltă muncitorească la Braşov. De mirare este că oamenii ăia au rezistat până în 1987. Eu, când am plecat din Braşov, prin 82, credeam că nu trece anul şi auzim de ceva care se întâmplă acolo.
traian băsescu era în tabăra opusă celor care la 15 noiembrie 1987 au ieşit în stradă şi au manifestat împotriva sistemului. Era din tabăra "exploatatorilor". Şi atunci, şi acum, a făcut şi face parte din sistemul ticăloşit. Un sistem pe care a ştiut să-l exploateze pentru a obţine maximum de foloase pentru el. A ieşit din comunism cu un sfert de milion de dolari, strânşi în timp ce braşovenii, şi ca ei majoritatea românilor, sufereau umilinţele traiului de zi cu zi. Cu câte milioane de euro iese din capitalism?
Şi acum umblă după voturile celor care şi-au riscat viaţa în stradă, în 1987, luptând împotriva celor care, ca şi traian băsescu, ticăloşiseră un sistem, în care poate unii au crezut? Chiar nu mai are pic de ruşine? Eu, să fi fost în locul lor, îl dădeam pe uşă afară. Dar nici demnitatea muncitorească nu mai e ce-a fost...

8 comentarii:

Sictireli spunea...

Excelent articol. Imi amintesc ca in 15 noiembrie ne pregateam sa mergem la cules de porumb cu colegii de la Centru de Calcul din Giurgiu.
Auzisem si noi ce se intampla la Brasov. Lumea era asa de speriata ca vorbea in soapta despre evenimentele de la Brasov. Vorbeam in soapta dar cu speranta ca se va intampla ceva care sa scuture sistemul.
Giurgiu este departe de Brasov, dar aveam rude acolo.
Dupa inabusirea revoltelor, liderii protestatarilor si o parte dintre participanti au fost risipiti prin Romania. Au ajuns si la Giurgiu, la ICMUG, cativa. Sarmanii erau asa de timorati ca nici nu doreau sa ne spuna ce au patit. Au fost primiti bine de giurgiuveni. Atat cat au stat, colegii de serviciu i-au protejat.
Intra-adevar, ce cauta un om ca Basscu acolo? Nu are pic de jena.

SorinPLATON spunea...

In perioada 85-87 am facut armata in cartierul Rulmentul-Brasov (fostele trupe de elita de securitate, cu codul 931 parca..ca ma lasa memoria) si confirm starea de spirit a brasovenilor prezentata in articol. Cred ca nu era saptamana sa nu ni se dea 3-4 alarme de lupta cu tot cazarmamentul (erau trupele de prima riposta intr-un atac terorist sau considerat "terorist" de catre PCR), iar la instructia zilnica, 80% din timp escaladam case macheta, parcurgeam canalizari macheta, punctam geamuri de constructii macheta cu PSL-ul (pusca cu luneta), ori simulam spargeri de adunari publice, inarmati fiind cu bastoane cu descarcari electrice, plus rafale de gloante cu cauciuc.
Evident ca eram prelucrati-motivati psihologic, cu privire la nocivitatea "contra-revolutionarilor legionari" ce zapaceau muncitorimea...
1=
PLATON

Anonim spunea...

lasa ca i-au rezolvat vesticii si slugile lor pe baietii aia destepti din brasov care se revoltau pe vremuri in fata unora care-ti permiteau prea multe fata de astia care aplica normal metodele vestului! de ce nu s-au revoltat cind le-au desfintat fabricile? de ce nu se revolta si acum cind preturile sint si mai mari decit in trecut fata de salarii? de ce nu mai au nimic de spus cind este clar ca nu-si pot permite sa consume nici macar cantitativ mincarea de care ar avea nevoie? au caldura si apa calda? s-a rezolvat probleme transporturilor? pai daca se revolta acum pun trupe speciale pe ei si ii bat de-i rup exact ca-n vest cum s-a intimplat in italia cind s-au intilnit bosii acolo. dau exemplul asta din gramezile pe care le stiu deoarece este cel mai cunoscut. le-a disparut curajul? lasa ca le prinde bine vest adevarat sa se sature!

geomarz spunea...

Anonim,
Îmi pare rău că te dai anonim.
Sînt în totalitate de acord cu domnia ta. Dacă pe atunci era rău, cum mama mă-sii îi acuma, 15 nov. 2009 cînd, pentru că privaţii au dat cu nasul de pămînt şi le-au scăzut veniturile şi au dat afară fără milă din salariaţi (unii, pe drept, poate, dar alţii, cei mai mulţi, cu siguranţă din mişelie)se apucă şi statul să reducă drepturile slariale cu 15,5% să tai din sporuri.
Ziele trecute amărîţii de salariaţi de la Centrul de Hematologie s-au trezit cu sporurile tăiate în prag de sărbători. Şi un ţigănoi gras le făcea morală cu nuş-ce copil care-i aşteaptă sîngele (poate să-l cumpere de la careva, nu să-l doneze el...).
Unde mai sînt masele mari de muncitori ? Mai există vreo intreprindere cu zeci de mii de slariaţi cum erau pe vremuri la Braşov ?
Cine naiba să se mai revolte ?
Fiecare stă cu frica-n sîn că rămîne şi fără nimicul pe care-l primeşte acuma în prag de pensie sau de sărbători sau stă cu sabia lui Damocles a ratelor despura capului de rămîne fără casa pe care mai are de dat încă 25 de ani de rate...

Anonim spunea...

der

pt geomaz

nu ma dau anonim! sint doar comod si scurtez totul la max ca asa m-a invatat si mi-a permis nea nicu. deci mentin traditia si in vestul decrepit nenorocit si imputit. daca fac parte din generatia veche care s-a nascut cu beatles rolling stones si woodstock nu-mi plac adresarile cu domnia ta deci foloseste te rog forma directa pers 2 sg. voi scrie amanunte mai tirziu insa deocamdata iti spun clar ca daca ar fi sa calatoresc in timp si mi s-ar impune romania anilor 80 as parasi vestul de astazi de-a dreptul fericit pt ca ar fi o cale sa-mi recistig viata. spre deosebire de vest acolo a fost o cantitate imensa de viata un mediu intelectual de mare valoare si libertate cu gramada aproape ceva vecin cu anarhia.in plus mai aveai si viata asigurata si planificabila. asta inseamna un f mare lux ceva de domeniul s.f. in haznaua vest! pot dovedi tot ce-am spus aici extrem de simplu oferind spre documentare in forma scrisa desigur conditiile din vest pe care le cunosc la perfectie. in alta postare am dat o lista de 30 de carti scrise de vestici despre minunata lor societate care continua traditia stramosilor lor barbari de care se deosebesc astazi doar tehnologic. de mentionat ca acesta tehnologie o folosesc in spiritul lor barbar si nu altfel. vesticii sint doar niste maimute barbierite niste jafuri. gunoaiele astea vin sa ne invete pe noi ceva? cretinii astia care obosesc daca ii pui sa numere pina la 10? nu se poate asa ceva! cind ii vad pe romani ca se tavalesc la picioarele lor si se prosterneaza in fata jafurilor vestice imi vine sa vomit!

Fluieratorul spunea...

"Demontarea" centrului industrial Brasov s-a facut sistematic dupa revolutie, toate "regimurile" si legislaturile au conlucrat sa puna pe butuci si ce era viabil si sa imprastie pe cit s-a putut un "centru de putere". Eu cred ca pe vremea lui 1987 situatia n-a fost "coapta", de-aia revolta muncitorilor brasoveni a fost mai "nesemnificativa" pe plan national decit persoana lui Laszlo Tokes doi ani mai tirziu. In Brasov s-a trait relativ prost inainte de revolutie, ca brasovean traitor la casa pot spune ca nu tu gaz, nu tu curent, nu tu apa, si citeodata nu tu piine in cartier. Cu piinea stam bine acum, mincam piine proasta la gramada, cu apa nu-i asa de rau, dar curentul si gazul sint distribuite la fel de prost, cu intreruperi dese si la parametri slabi, asa ca din punctul asta de vedere, ce mi-e 1987, ce mi-e 2009. In 2009 de fapt ma costa mult mai mult nimicul de care am parte. Cit despre ce-a fost Brasovul, n-am ce zice, ca oricum e sub calciiul profitorilor de tot felul. Este tot un centru, dar de data asta de asistati social, ca mai toata tara, care se inregimenteaza in spatele oricui promite ca da ceva, cerind in schimb doar efortul unui vot. Nu pling dupa uzine, dar pot spune ca regret vremurile in care natia asta era macar putin mai potenta. Oricum, Basescu n-avea ce cauta aici, privelistea soborului de preoti si politruci cu nasurile in pamint, mimund spasirea si smerenia, m-a umplut de scirba. Nici politicimea si nici popimea n-a stiut vreodata de lipsuri. E o jignire ca si-au adjudecat evenimentul, fara a sti nimic despre el, numai ca ocazie de iesit in public.

geomarz spunea...

Pentru Anonim

Stimate Anonim. Pentru a ştii şi pe mai departe că este tot domniia ta, adaugă, te rog, un semn oarecare, să zicem "anonimul cu asterix" sau "anonimul cu Cleopatra" (este o glumă, orice semn ca să ştiu cu cine discut...)
Şi domniia mea este tot generaţie cu Beatels-ii şi cu ceilalţi, numai că, la vremea aceea nu prea i-am gustat. Nici acum, de altfel... Poate numai Submarinul Galben. Dar, tot îmi place să mă adresez, în spiritul limbii şi culturii româneşti, pentru prima dată, cu pronumele de politeţe. Renunţarea la acesta este condiţionată de stabilirea unei relaţii speciale, aceea învechită, de prietenie. Iar aceasta se construieşte.
După cîte am lăsat să se înţeleagă, hălăduiesc, încă, pe frumoasele plaiuri mioritice. Plaiuri văduvite de mioare, ciobani, tărani (ăştia nu mai există, numai "fermieri"), agricultură, industrie. Mai există ceva turism şi comerţ cît cuprinde şi bănci... Astea cresc ca ciupercide după ploaie. Cînd îşi fac plinul, dau faliment şi-i lasă pe localnici cu buzele umflate şi buzunarele goale.
Eu am rămas tot de modă veche, numai că aici se vorbeşte de piaţa muncii, auzi, eu ştiam că piaţa este aia cu tarabe unde vin sibienii cu caş, urdă şi brînză. Mai este o piaţă a cărţilor, una a culturii, una a doctorilor şi, evident, a medicamentelor... În traducere, se tipăreşte şi se vined aproape NUMAI maculatură, se inventează sebări ale cîrnaţilor, berii, bădărăniei şi imbecilităţii, doctorii apreciaţi sînt cei care au buzunarul mai fără fund şi mîna de dat mită pe la stăpînire mai mare (să stea pe funcţii mănoase) iar medicamentele se vînd ca la piaţa de mărar şi verdeţuri: cine strigă mai tare.
Rămînînd eu de modă veche mă gîndeam cu jale, că eu sînt de vină că nu mă mai pot bucura de "minunăţiile" democraţiei actuale.Postarea dumitale mi-a mai adus inima la loc.
Mulţumesc.
Şi, încă o dată, iertăciune pentru pronumele de politeţe.

Anonim spunea...

@Anonimi si Geomarz,
Aveti dreptate.
Nu mai are cine sa se revolte si asta nu este numai cazul Brasovului. Asta s-a dorit de la bun inceput prin fvorizarea exodului romanilor in strainatate sub masca "liberei circulatii". Au ramas aici batranii, copiii, femeile, mai rau ca in timp de razboi. Nu se intreaba nimeni, de ce?
R.L.

Fără ură, dar cu îngrijorare, despre viitor.

  Văd că și Elveția dă târcoale NATO. Cică îi tremură anumite părți ale anatomiei de frica rușilor. Măi, să fie! Când dracu au dat năvală ru...