joi, 12 noiembrie 2009

Nişte ruşi

Cum îi văd pe ruşi apucaţii rusofobi de pe malurile Dâmboviţei, ştim! "Vedeniile" lor vin din necunoaştere. Şi din incapacitatea de a înţelege diferenţa, pur şi simplu. Cum ne văd pe noi nişte ruşi deschişi la minte, elite intelectuale, la rândul lor, dar care nu au prejudecăţi şi, mai ales, înţeleg ce văd, citiţi aici, pe blogul lui Costi Rogozanu. Merită să acordaţi câteva minute lecturii. Nu ştiu dacă tipii sunt de stânga, şi nici nu ştiu ce dracu mai înseamnă azi stânga prin Est, dar sigur sunt nişte tipi anti-sistem. Ceea ce pe acolo înseamnă să ai coaie! Nu-i puţin lucru!
Vizunea lor despre Bucureşti este cu mult mai optimistă şi mai paşnică decât a băştinaşilor. Sper că la asta n-a contribuit şi votca Genocid!
"Zahar: România nu încearcă să-ţi placă, să te domine. Nu contează cine a venit la ea s-o viziteze, ea îşi vede de treabă. Se vede şi în arhitectură, sînt lucruri frumoase, dar nu sînt agresive. Oamenii sînt plăcuţi, dar nu sînt agresivi, nu te cotropesc cu ospitalitatea lor. E o atmosferă lejeră. Mă nedumereşte ura faţă de Ceauşescu. Mi-a plăcut foarte mult Casa Poporului. Am văzut Casa, e de ajuns.
Saşa: am venit pentru festivalul pe care Vasile l-a organizat. Prima data în România am fost ca turist. Acum a fost profesional, am întîlnit agenţi, scriitori, editori… Dincolo de asta, Bucureştiul nu vrea să fie ca o prostituată. Bucureşti nu este un oraş superficial. Am fost în Ungaria, unde atmosfera dominantă e melancolia. Bucureştiul e şi el melancolic, dar nu chiar aşa. Ceauşescu a fost chiar un politician cu adevărat nebun. Avea idei! Clădirea aia e realizarea propriei lui nebunii. E ca Marquez. (rîsete) Nu e pentru fiinţe umane. În acelaşi timp, e atractivă. Ungurii au încercat să fie socialişti, dar nu au reuşit, sînt o ţară mică, au probleme mici şi dorinţe mici. Ceauşescu e simbolul dorinţelor uriaşe. Era aproape un concurent pentru Brejnev! Era o fiară, dar era o fiară autonomă.
Mişa: Am fost pentru prima dată în Bucureşti. Am fost puţin uimit de faptul că aici nu am văzut deloc cultură de stradă. Cultura de stradă e primul semn al stîngii de vreun fel. Aici nu există. N-am văzut punk-eri, n-am văzut „ciudaţi” pe străzi. Aici e ca la muzeu, n-am văzut nimic ieşit din comun, totul e stabil."

3 comentarii:

fish spunea...

si daca ai sti ca "din romania vin tziganii" e unul din clisheele care's larg raspindite in mentalul colectiv, alaturi de asocierea noastra cu moldovenii - pe care ei ii vad ca pe altii (georgieni, kazahi, etx) care vin la munca ca maturatori de strada sau in constructii (respectiv care au fost transformati in tzapi ispasitori - tinte ale xenofobiei rusesti).
cei 3 (cel putin Zahar Prilepin e un virf de lance, romancier premiat) nu sint reprezentativi pt omul de rind, nu sint reprezentativi pt administratie/guvern/politicieni (cu care de fapt interactionam la nivel de tzara)

n-ai idee de ce scuipat mi-am luat in aeroport la moscova cind la plecare a vazut ca eram din romania si cind m-am infoiat la el a batut in retragere "ah, nu e nimic rau cu romania"

cei 3 sint doar politicosi, nu erau sa ne scuipe in public in timp ce erau oaspeti.

e usor sa dai din taste cind nu stii realitatea de la mii de km.

Constantin Gheorghe spunea...

Fish, când nu-i respecţi pe alţii, nu te aştepta să fii respectat de ei.

fish spunea...

si privind din partea noastra se poate spune acelasi lucru, imaginea de putere (intemeiata uneori) i-a facut a ne priveasca de sus si sa nu ne respecte

Fără ură, dar cu îngrijorare, despre viitor.

  Văd că și Elveția dă târcoale NATO. Cică îi tremură anumite părți ale anatomiei de frica rușilor. Măi, să fie! Când dracu au dat năvală ru...