marți, 3 noiembrie 2009

Domnului Cristian Preda

Stimate domn,
Am dat atenţie celor petrecute ieri în studioul Realităţii Tv(deşi înţeleg că aţi avut o ieşire asemănătoare şi la Antena 3) pentru simplul fapt că, dintre toţi cei care stau acum în jurul lui Traian Băsescu, sunteţi singurul despre care credeam că poate da cât de cât o direcţie democratică şi un sens "liberalismului" PDL. Aţi dezamăgit pe mulţi.
Sunt un om de stânga şi nu-mi reneg identitatea. Nu sunt persoană publică, nu fac politică partizană, şi, credeţi sau nu, nu-mi place nici tonul mai violent pe care l-am adoptat, voit, în ultima vreme pe blog. Am crezut şi cred în continuare că România are nevoie de o guvernare social-liberală. Motivele sunt simple: avem de recuperat decalaje de dezvoltare, ceea ce implică o abordare liberală a problemelor economice. Cred că suntem de acord că, simultan, trebuie să aplicăm politici sociale de sorginte social-democrată, pentru a corecta eşecurile sociale ale politicilor economice liberale. Nu este nimic nou în această abordare. Mai toate statele occidentale au trecut prin această fază.
Unii vor fi crezut că acesta este sensul şi raţiunea de a fi a PDL. Se vede clar că nu este cazul, PDL fiind doar jucăria lui Traian Băsescu. Sunteţi politolog. Daţi-mi un singur exemplu, dintr-o democraţie, în care un întreg partid îşi schimbă sexul ideologic în fix 30 de secunde, în unanimitate, doar pentru că aşa vrea liderul lui. Nu v-a provocat coşmaruri această transformare? Vi s-a părut un act democratic, normal? Aţi avea încredere într-o astfel de construcţie politică? Eu, unul, nu!
Vi se pare normal ca şeful statului să-şi facă din Parlament o ţintă permanentă? Dacă nu sunteţi ipocrit, veţi recunoaşte că nu există ABSOLUT nicio legătură între numărul de camere ale Parlamentului, numărul de parlamentari şi între gradul de modernitate al unui stat. Această legătură este doar în mintea lui Traian Băsescu. Care vrea să se răzbune pe aceia care l-au suspendat în 2007. Punct. Îmi pare rău: îl doare fix în cur de modernizarea statului! Vi se pare o instituţie modernă Administraţia Prezidenţială? Care s-a transformat într-un soi de al doilea Guvern al ţării, contribuind din plin la degringolada instituţională din ultimii cinci ani.
Vi se pare normal ca un parlamentar al PDL să aplaude citate din "gândirea" lui Hitler pe această temă, a "reformei" parlamentare, crezând că sunt din gândirea lui Traian Băsescu? Nu vă este ruşine că aveţi, ca liberal, astfel de "colegi" de partid?
Nu ştiu dacă Traian Băsescu este sau nu un"dictator". Dar un lucru este sigur: are o gândire totalitară, şi este o otravă pentru democraţia noastră, bună, rea, cum o fi ea. Modul în care se raportează la presă este elocvent, şi, cu regret, văd că v-a molipsit şi pe dumneavoastră.
De fapt, ce caută un liberal(şi chiar cred că sunteţi un liberal) alături de un om care nu are nicio legărură cu liberalismul şi cu democraţia? Ce-au căutat oameni precum Pleşu alături de el? Credeţi că este suficient să luaţi o oarecare distanţă de Traian Băsescu, pentru a nu face parte din bilanţul lui? Asta nu rezolvă nimic, nici măcar nu linişteşte conştiinţa!
Nu mă înţelegeţi greşit: este dreptul dumneavoastră absolut să aderaţi la ce partid doriţi şi să sprijiniţi pe cine vreţi în aceste alegeri. Dar chiar aţi făcut cea mai bună alegere? Nu cumva ieşirea dumneavoastră de ieri este semnul că nici bilanţul, nici candidatura lui Traian Băsescu nu pot fi susţinute cu argumente raţionale?
Nu aştept un răspuns la cele de mai sus. În general, nu judec pe nimeni şi nu dau lecţii nimănui. Fiecare răspunde pentru ceea ce face. Dar nu puteam să nu vă răspund. Luaţi cum doriţi cele scrise de mine. Dar vreau să fiţi convins de un singur lucru: nu am nici cea mai mică îndoială că România a avut enorm de pierdut în aceşti cinci ani de mandat al lui Traian Băsescu. Şi că încă cinci ani cu el sunt peste puterile mele, şi ale altora ca mine. Cu atât mai mult cu cât este o permanentă ameninţare pentru democraţie, prin populismnul agresiv şi prin totala sa amoralitate.
Dacă dumneavoastră credeţi că de un asemenea lider avem nevoie, este fix treaba dumneavoastră. Sper că vă asumaţi şi consecinţele opţiunilor dumneavoastră.
CGh

4 comentarii:

Darius cel Tulbure spunea...

Nu se găseşte nicăieri un video cu ieşirea domnului Preda? Sunt foarte curios...

Constantin Gheorghe spunea...

Găseşti ceva la Lilick.

Cristian Preda spunea...

Stimate domnule Constantin Gheorghe,
desi nu sunt de acord cu multe dintre afirmatiile domniei voastre, imi dau seama ca sunteti o persoana cu care se poate discuta civilizat. Intrebarile pe care le formulati in articol sunt - foarte multe - indreptatite. Spatiul public a ajuns in mare masura confiscat de televiziune si in conditiile de azi, si dvs preluati clisee si prejudecati comode. Vreau sa va asigur de doua lucruri:
1. Sunt perfect constient de consecintele gesturilor mele.
2. Traian Basescu e un democrat si, prin proiectele modernizatoare pe care le-a lansat, e si cel mai consistent politician liberal.
Daca am putea discuta cu calm lucrurile acestea, intorcandu-le pe toate fetele si nu proferand amenintari sau jigniri, ar fi minunat.
Stiu ca un asemenea dialog e greu de realizat.
I-am invitat in urma cu cateva saptamani pe toti cei care ma critica la adapostul anonimatului sa vina la GDS sa discutam face to face. Nu a venit nici unul. Nu pot cersi dialogul.
Cat priveste prezenta mea in studiourile de televiziune, nu va voi cere sa va imaginati postura in care m-am aflat de atatea ori. Pur si simplu pentru ca e greu sa iti imaginezi asaltul mitocaniei si al suficineti intelectuale. Acesta trebuie trait ca sa fie inteles. In fata acestei exeperinte, am decis ca trebuie sa pun lucrurile la punct. Sa parasecs incinta in care domnul Banicioiu isi ingaduie sa imi spuna nesimtit. Pur si simplu timpul meu e prea
pretios ca sa il petrec cu oameni lipsiti de educatie. Am simtit de asemenea ca este nevoie sa ii explic dlui Razvan Dumitrescu ca un invitat in emisiune nu e un zid pe care scuipi. Asa m-am simtit, stimate domnule Constantin Gheorghe. La 43 de ani, dupa o cariera bazata exclusiv pe efort, dl Banicioiu isi ingaduie sa ma trateze ca la stadion, iar dl Dumitrescu crede ca e indreptatit sa ma invite in emisiuune ca sa ma ia peste picior.
Ma voi bate pentru demnitatea persoanei, dle Constantin Gheorghe.
De la omul cel mai puternic la cel mai sarman, fiecare are dreptul sa fie tratat cu consideratie de semenii sai.
Si atunci cand nu eram o persoana publica, si dupa aceea, m-am luptat cu minciuna si cu suficienta.
Insulta si acuzatiile gratuite fac parte din galeria de exprimare a fiintelor diminuate.
Eu nu pot accepta aceasta conditie.
Pe acest taram, si stanga si dreapta se inteleg.
Cu consideratie,
C.Preda

Donkeypapuas spunea...

După cum aţi observat domnul Cristian Preda nu răspunde în nici un fel problemelor puse de dumneavoastră.

Mă tem că avem în personajele cu care se mândreşte PDL-ul nişte furioşi asemeni iacobinilor. Putem să permitem asemenea aventuri (sângeroase de obicei) pe spinarea noastră, a românilor?

Fără ură, dar cu îngrijorare, despre viitor.

  Văd că și Elveția dă târcoale NATO. Cică îi tremură anumite părți ale anatomiei de frica rușilor. Măi, să fie! Când dracu au dat năvală ru...