Gilded Age poate fi tradusă şi prin Epoca de Aur, deşi corect ar fi Epoca Poleită. Este epoca de la sfărşitul secolului 19, din SUA, caracterizată prin acumulări uriaşe de averi şi prin tot felul de extravaganţe ale noilor îmbogăţiţi. Prin analogie, perioda care a urmat crashului din 1987 , care a stat sub semnul "Noi Economii", a fost numită "A Doua Epocă de Aur", cu aceleaşi excese, cu aceeaşi acumulare sfidătoare de bogăţie la un pol al societăţii, cu oameni care-şi puteau permite orice capricii.
Azi New York Times dedică un foto reportaj ruinelor celei de-a Doua Epoci de Aur, proiectelor imobiliare de sute de milioane sau de miliarde de dolari abandonate în mai puţin de un an, un an şi jumătate. Mai multe explicaţii găsiţi aici.
Curând vom vedea şi noi imagini asemănătoare, dacă nu cumva sunt, dar nu interesează pe nimeni. Că presa română are alte "subiecte", mai "apetisante". Piticul porno vă spune ceva?
5 comentarii:
Foarte bun şi necesar demersul - mă refer la New York Times - dar nu era mai bine să îl fi făcut dânşii acum 4-5 ani, poate şi mai bine, când afacerile imobiliare erau în plină expansiune în toată lumea (mai ales la ei) şi orice individ se putea duce la bancă să ridice sute de mii de dolari, să "amenajeze" o cocioabă şi să o repună pe piaţă cu un milion? Întrebarea rămâne şi pentru noi, desigur, cu atât mai mult cu cât la noi banii se câştigă mai greu şi dintr-un asemenea faliment o persoană obişnuită, chiar cu ceva posibilităţi, cu greu îşi poate reveni?
Au făcut-o. Din 2002. Citeşte articolul acesta: http://www.nytimes.com/2002/10/20/magazine/20INEQUALITY.html?scp=7&sq=Paul%20Krugman%20gilded%20age&st=cse
Înseamnă că lumea ori nu citeşte, ori nu înţelege ceea ce citeşte...
"Înseamnă că lumea ori nu citeşte, ori nu înţelege ceea ce citeşte..."
Daca imi datzi voie sa povestesc o intamplare pe care la randul meu am auzit-o de la altcineva:
In statele unite tot apareau articole ce atentionau despre pericolul unui puternic declin in sectorul imobiliar. Un cuplu de acolo investise niste bani in asa ceva. El ii spune ei sa vanda ceea ce cumparasera si sa incerce sa foloseasca banii in alt mod. Rezultatul a fost ca toate cunostintele ei au sarit in capul lui cum ca nu ar fi cu nimic mai bun decat un gigolo si ca vrea sa pape banii babei.
Totusi, lumea citeste.
Gandindu-ma retrospectiv eu vad problema in felul urmator: propaganda americana se bazeaza pe repetarea unei minciuni de foarte multe ori si in foarte multe feluri, astfel incat populatia incepe sa o perceapa ca adevar de la sine inteles - ca ceva ce nu necesita demostratie.
Daca apare ceva ce devieaza de la firul oficial, unii se vor sesiza dar multi vor trece cu vederea acea informatie numind-o gogoasa sau minciuna comunista.
Trimiteți un comentariu