vineri, 13 august 2010

Culmea reformei statului



Nu am de gând să comentez ce a spus azi băsescu în interviul acordat oficinei de ştiri. Starea de aberaţie devine starea normală a Iubitului Conducător. Cred că se vede tot mai mult în rolul de Dumnezeu al politicii româneşti, care face şi desface, care poate să ia la pulă pe cine i se năzare lui. Foarte bine, s-o ţină tot aşa! Se pare că unora dintre politicieni le place să-i stea capră. Poţi să zici ceva de plăcerile oamenilor?

Nu comentez nici "vestea bună", aia cu "revenirea" la creşterea economică în trimestrul doi. Seamănă mai degrabă cu spasmul muribundului, înainte de a-şi da duhul. Sigur, a crescut producţia industrială, a crescut ceva şi exportul. Dar a crescut şi deficitul de cont curent, ceea ce spune un singur lucru: de la lohnul cu chiloţi de damă am trecut la lohnul industrial.  E un progres, dar nu cine ştie ce. 

Întrebarea este ce se va întâmpla de aici înainte. Cu oameni care câştigă pe bune 400 de lei pe lună lucrurile nu au cum fi mai bune. Ştiu că în statistici ăia de la stat câştigă cu 168% mai mult decât ăia de la privat. Doar în statistici. Pentru că privaţii au salarii mici pe hârtie, pentru că patronii nu vor să plătească CAS mai mare. Şi restul banilor sunt plătiţi în mână. Bugetarilor nu le dă nimeni nimic în plus. 

Ştiu, o să mi se spună că funcţionarii publici iau şpagă. Or lua, nu zic nu, dacă au de la cine. Dar mă tem că şpaga o iau ăia care şi tăiate au salarii extrem de mari, iar cei de la ghişee iau o gură de aer în piept.  

Ne îndreptăm cu paşi mari către blocarea administraţiilor centrală şi locale. Cu 400 de lei pe lună nu se poate trăi. Exodul din administraţie e abia la început. Şi când blocarea administraţiei va genera grave probleme economiei vom aprecia, poate, şi utilitatea, şi necesitatea funcţionarilor publici. O să vină vremea să vrei să dai şpagă pentru a rezolva problema şi n-o să ai cui da. Nu pentru că n-ar mai lua funcţuionarii şpagă, ci pentru că nu vor mai fi funcţionari. Asta va fi culmea reformei statului...

3 comentarii:

Adrian Năstase spunea...

O fi bună vestea cu creşterea exportului, dar aia cu scăderea cererii interne e mai proastă decât proastă.

Anonim spunea...

Oare chiar toti functionarii publici iau spaga? Cum de n-am aflat si eu chestia asta, ca doar lucrez in bransa de 15 ani... Probabil pentru ca sunt prost. Asa cum prost a fost pana de curand si colegul meu biolog, doctor in biologie, specializat in proiecte de biodiversitate. Era incadrat pe post de consilier asistent si dupa sfertul de coasa al bocacatului lua in mana 650 lei. Dar stiti cum s-a luminat colegul meu biologul? A plecat din postul de functionar public, cel extraordinar de bine platit si garnisit cu spagi generoase si acum e un simplu vatman. Care ia 1500 lei. Comentarii? De prisos.

Constantin Gheorghe spunea...

Eu vorbeam de clişee despre funcţionarii publici. Eu nu am spus că toţi iau şpagă. Mai mult, e o tâmpenie să gândeşti, cum fac unii dintre cei care ne conduc, că se descurcă ei cu ce pică, aşa că salariile pot fi tăiate fără prea mari riscuri. Mai discutăm peste vreo două luni despre riscuri...

Fără ură, dar cu îngrijorare, despre viitor.

  Văd că și Elveția dă târcoale NATO. Cică îi tremură anumite părți ale anatomiei de frica rușilor. Măi, să fie! Când dracu au dat năvală ru...