joi, 19 aprilie 2012

Ai dracului motani!



La început a fost motanul Arpagic, care a făcut-o pe Ana Blandiana disident anti-comunist. Acum e motanul Somnorilă, care face dintr-un centenar, anti-semit. Deşi ăia de-l acuză nu ne spun ce e anti-semit în poeziile omului. Da, în biografia lui sunt momente întunecate. Dar a plătit pentru ele. Cu vârf şi îndesat! Ce mă interesează pe mine acum e treba cu mârtanul: e el anti-semit, sau nu? Şi de ce? Prinde şoareci pe care-i cheamă Iţic, sau cum?

Eu înţeleg sensibilităţile evreilor, dar nu pot înţelege prosteala şi exagerările. Ori de unde ar veni ele. E plin oraşul de fotografii şi afişe ale Mişcării Legionare, cu Corneliu Zelea Codreanu pe ele. N-am auzit de vreun protest al celor de la "Elie Wiessel". Şi treaba asta se întâmplă de vreo două decenii. Nu e singura poveste de acest gen în care se tace strategic. Dar în cazul motanului Somnorilă se face tapaj, avem scandal şi în presa internaţională. Mie logica ăstora îmi scapă. Dar ceva îmi spune că e legat de restituirile caselor naţionalizate. Ce vreţi, am văzut prea multe pentru a nu mă mai mira nimic...

Aştept cu nerăbdare ca şi volumul ăsta să fie retras din librării. În fond, de ce nu: nostalgici ai cenzurii sunt peste tot în lume. Asta e, motane Somnorilă: soarta ta e să ajungi la Remat...Sigur n-o să-i aduci glorie autorului, precum Arpagic. Eşti de partea proastă a istoriei.

2 comentarii:

casandra spunea...

Situatia cu motanul Somnorila este caraghioasa, dar nu inexplicabila. Nu atat autorul, care a platit pentru perioada sa legionara, este in discutie, cat autoritatile publice judetene. Cand Consiliul Judetean Suceava sustine financiar si promoveaza cartea omului, iar una dintre copertile acestei carti contine o imagine a lui Corneliu Zelea Codreanu, ma tem ca nu mai suntem in prezenta unei simple aparitii editoriale. Nu autorul este in discutie, ci "discursul" discret legionar al Consiliului Judetean Suceava.
Faptul ca autorul cartii a avut istoria personala pe care o cunoastem - si pentru care a platit - nu-mi ridica semne de intrebare. Dar daca s-a editat cartea respectiva cu fotografia "capitanului" si cu binecuvantarea autoritatilor publice... Asta depaseste deja simpla aparitie a unei carti si chiar persoana autorului.
În ultimii ani, multe dintre elementele discursive ale unora dintre guvernanti par a fi coborâte direct din discursurile unora dintre legionarii de seama de altadata. Mircea Eliade publica un articol in 1938 in care glorifica pe legionari si isi manifesta "indiferenta fata neputinciosi, canalii si baieti destepti". Iti suna cunoscut si actual?
Iar cine s-a fript cu ciorba sufla si in iaurt!

carp popescu spunea...

Din cate am inteles, nu are legatura nici cu motanul si nici cu autorul. Se pare ca este vorba de poza de pe coperta care ar fi a capitanului. Care capitan, sincer, nu integ ce cauta pe o carte de poezii pentru copiii. Sa nu ma puneti sa scriu "capitanul" cu majuscula pentru ca nici pe al celuilalt capitan nu-l scriu, desi la scoala am invatat ca asa ar trebui! chestie de optiune personala!

Fără ură, dar cu îngrijorare, despre viitor.

  Văd că și Elveția dă târcoale NATO. Cică îi tremură anumite părți ale anatomiei de frica rușilor. Măi, să fie! Când dracu au dat năvală ru...