luni, 1 septembrie 2008

Victime şi călăi ai societăţii de piaţă
Am văzut cu toţii la sfârşitul acestei săptămâni unele dintre cele mai oribile accidente de circulaţie din ultimii ani, ani în care numai de aşa ceva am avut parte. Mai mult, statisticile vin parcă să facă în ciudă campaniei de sensibilizare "Viteza ucide!", campanie în care s-au investit multe speranţe şi nu puţini bani publici. Animalele pe care un sistem bolnav de corupţie, prostie, de nepăsare criminală le-a înzestrat cu permis de a ucide nu pot fi, nu au cum să fie sensibilizate. Ele sunt produsul cel mai toxic al "societăţii de piaţă", în care totul poate fi cumpărat, inclusiv permisul de condicere, dacă plăteşti preţul cerut de "piaţă".
O astfel de societate, în care banul este singura putere efectivă, adulată şi temută, nu ai cum s-o schimbi cu filmuleţe vag moralizatoare. Am dorit-o sau nu, asta este realitatea României, şi acestei realităţi trebuie să ne adresăm. De aceea, pentru a pune capăt măcelului de pe şosele( asta neînsemnând că nu vor mai fi accidente, ci că ele vor fi doar accidente, nu crime cu premeditare, ca acum!) trebuie să regândim sistemul de acordare a permiselor, pentru a se armoniza cu "societatea de piaţă", altă realitate, care nu se poate schimba peste noapte.
1. Totul porneşte de la modul în care se acordă permisul de conducere. El trebuie reformat din temelii, începâned cu veriga cea mai slabă, şcoala de şoferi.
Pentru a deschide o şcoală de şoferi, sau pentru a-i permite să continue să opereze, trebuie să se introducă plata unei garanţii de un milion de euro. Aşa vor fi închise toate şcolile făcute pe te miri unde, cu instructori de strânsură, cu dotări precare.
2. Şcoala trebuie să aibă un anumit tip de dotări obligatorii: laboratoare de legislaţie, de mecanică, simulatoare, inclusiv simulatoare în care să se poată testa capacitate elevilor de a reacţiona la situaţii conflictuale, care pot duce la accident. La fel, trebuie să existe o anumită structură de personal, inclusiv psihologi, care să evalueze capacitatea elevilor de a face faţă stresului inerent circulaţiei pe drumurile publice.
3. Şcoala trebuie să dispună de poligoane complexe, în care elevii să fie pregătiţi în condiţii cât mai apropiate de realităţi, inclusiv pentru manevre precum ieşirea dintr-un derapaj, în condiţii de umiditate.
Taxa minimă de şcolarizare să fie de 1000 de euro, iar durata minimă de şcolarizare de 50 de ore, conducere efectivă, plus minimum zece ore în simulatoare. Statul poate subvenţiona, pentru anumite categorii sociale, o parte din costurile şcolarizării, mai ales pentru tineri, care au nevoie de permis pentru a-şi găsi un loc de muncă.
4. Examenul pentru obţinerea permisului de conducere trebuie să cuprindă obligatoriu câteva probe: cunoaşterea legislaţiei, poligon, pentru probele de îndemânare, traseu de zi, traseu de noapte. Prima examinare este inclusă în preţul şcolarizării. Taxa pentru repetarea examenului să fie de minimum 200 de euro. Condiţia admiterii la şcolarizare să fie şi dovada absolvirii a minimum opt clase.
5. Permisul va fi, pentru primii doi ani de la obţinere, unul provizoriu. Dacă în acest răstimp posesorul colectează cele 15 puncte de penalizare, permisul se suspendă, se repetă examenul de obţinere a carnetului, cu o taxă de 500 de euro, şi procedura se repetă. Abia după trecerea celor doi ani permisul devine definitiv.
În aceşti doi ani posesorului carnetului provizoriu i se interzice să conducă maşini cu cilindreea mai mare de 1400 cm cubi, SUV uri, maşini de sport.
Încălcarea acestor reguli duce automat la confiscarea maşinii şi la anularea dreptului de a mai obţine permis de conducere. La fel, orice accident din vina conducătorului începător, care produce rănirea sau decesul unor terţe persoane duce automat la pierderea dreptului de a conduce, fără drept de a mai obţine un alt permis.
6. Suspendarea dreptului de a conduce pe o perioadă mai mare de 30 de zile impune, inainte de a avea din nou drept de a conduce, efectuarea a minim 5 ore de conducere într-o şcoală specială, contra unei taxe de minimum 200 de euro.
Depăşirea cu mai mult de 30 de km a limitei de viteză în localităţi şi cu 50 de km în afara lor duce automat la confiscarea maşinii. De asemenea se cere scăderea vitezei de circulaţie la 90 de km pe drumurile europene şi la 110 km pe autostrăzi. Să nu întrebaţi pe care autostrăzi!
7. Şcolile de şoferi care vor fi monitorizate şi în privinţa numărului şi gravităţii accidentelor produse de absolvenţii lor în cei doi ani de permis provizoriu. Dacă se depăşeşte cu 15% media pe ţară, şcoala se închide fără drept de apel.
8. Infracţiunile la legea circulaţiei să ajungă direct în faţa unui judecător special, care să pronunţe pe loc pedeapsa, cu excepţia cazurilor în care au rezultat morţi şi răniţi, unde se vor parcurge procedurile obişnuite. Nu văd de ce trebuie să aştepţi ani de zile să-l trimiţi la zdup pe unul pe care îl prinzi mort de beat la volan.
9. Automobilul face parte din civilizaţia modernă, de aceea este nevoie de un efort în materie de educaţie în domeniu. Nu este lipsit de interes să se introducă ore de legislaţie rutieră şi de conducere în ultimul an de liceu.
Sunt câteva propuneri, în acord cu valorile "societăţii de piaţă". Dacă nu ne mai pasă de valori morale şi etice, sigur ne pasă de bani. Atunci să-i atacăm pe călăii de pe şosele la portofel, şi cu cât mai dur şi mai repede, cu atât mai bine.
Aştept opiniile dumneavoastră şi idei despre cum am putea promova aceste măsuri în legislaţia românească în domeniu. Ştiu că nu am pomenit nimic despre infrastructuri. Ca să construieşti o şosea, în condiţii ideale, durează un număr de ani. Nu mai vorbum de România. Ceea ce am propus eu se poate promova şi mâine, prin Ordonanţă de Urgenţă. Dar pentru asta guvernanţilor trebuie să le pese!

13 comentarii:

Anonim spunea...

Un singur amendament referitor la taxa minima de scolarizare: sa reprezinte 5% din totalul veniturilor anului precedent. 1000 de euro pentru posesorii de Lamborghini nu inseamna nimic, pentru absolventul de universitate inseamna imposibilul!
In general, taxele si amenzile astea ar trebui sa reprezinte un procent din venit. Ar avea astfel acelasi efect disuasiv pentru toti, coate-goale si miliardari, nu?

Anonim spunea...

Da, şi ăla o să zică: eu n-am niciun venit, trăiesc din banii babacilor! Doi: suntem egali în faţa legii, deci şi în faţa amenzilor sau taxelor. Descurajarea vine din confiscare. Să te lase statul fără Veyronul de 1,5 mulioane de euro, asta da pedeapsă!

Anonim spunea...

Cu unele sunt absolut de acord (2,8 si 9). De acord si cu confiscarea autovehicolului, in cazul conducatorului auto beat la volan. Nu sunt de acord cu garantia si nici cu taxele de tot felul. Nu cred ca acestea vor contribui la sporirea sigurantei rutiere.
Si-apoi, punem totul in carca scolilor. Ceea ce, dupa parerea mea, cu tot respectul, nu-i normal. Omitem din aceasta ecuatie adevaratii responsabili (pe langa autori) pentru macelul de pe soselele din Romania. Politia. Fara ei n-ar fi fost posibil episodul Arges. Si cate altele or mai fi si nu stim inca de ele! Ei sunt cei care, in loc de preventie/descurajare, prefera "panda". Soselele sunt pline de ei la evenimente.Dupa aia, nu mai vezi picior de politist.
Iar elementul infrastructura trebuie neaparat amintit. Nu pentru ca soselele sunt insuficiente si aproape distruse. Ci pentru ca, astea care sunt, sunt nemarcate (sau marcate necorespunzator). Cine a iesit din Romania cu masina, stie ce spun.

Anonim spunea...

Pacos, departe de mine gândul că Poliţia este fată mare în această afacere! Dar Poliţia nu mai are controlul asupra procesului de obţinere a carnetelor de conducere, ci consiliile locale. Că acolo mai lucrează "poliţişti" e mai degrabă o ficţiune. Sunt de fapt funcţionari publici cu regim special.
Poliţia Rutieră nu se ocupă decât cu număratul morţilor şi cu datul din mână prin intersecţii. Culmea nesimţirii, şi a prostiei: tot consiliile locale se ocupă de modul în care se face semnalizarea rutieră. Consiliile locale, şi nu poliţia rutieră, hotărăsc unde, cum şi de ce pun semne de circulaţie. De aici haosul în domeniu. Băieţii le pun la număr, pentru comision, nu pentru a se circula cât de cât normal. Asta e situaţia.

Anonim spunea...

Corect. Asa este. Le-au preluat consiliile locale. Cu "arme si bagaje". Iar faptul ca se numesc "functionari publici cu regim special" nu le-a schimbat si naravul. Cum spuneam mai sus, s-a vazut in cazul Arges.
Vinovatia Politiei rutiere consta in faptul ca nu face deloc preventie. Cum spuneam, nici ca element de descurajare nu conteaza. Si, din cate stiu, pot interveni si in situatiile in care semnalizarea unor drumuri este necorespunzatoare. Sau nu este deloc.

MacrostandarD spunea...

Va dau dreptate 100% cu mentiunea ca un bun privat nu poate fi confiscat, masina, in speta.
Si mai un amendamet: limitarea sa se faca la caii putere nu la cilindree. O masina pe motorina de 1400 cmc. abia porneste de pe loc, deci o limita de 150 cai putere ar fi rezonabil. Un accident il poti face si cu o masina de un cal putere si cu una cu motor de 500 cai. In plus, mai apare si o problema legata de bugetul personal. Daca o familie are o masina de 2000 cmc si un membru nu are voie sa conduca o masina de peste 1400 cmc ce face? Mai cumpara una cu motor de 1400 pentru 2 ani dupa care o vinde?

Anonim spunea...

Ba da, se poate confisca dacă a servit la comiterea unei infracţiuni. Confiscarea se practică în mai multe ţări europene pentru astfel de delicte. aşa i-a poptolit Franţa pe nebunii cu bani, care făceau curse ilegale între paris şi Marsilia, sau care încălcau frecvent limita de viteză.
Sigur, se pot face corecţii în privinţa unor prevederi. Dar 150 de cai sunt deja prea mulţi pentru un începător. Cunosc destui idioţi care storc din Tico şi ultimul măgar putere. Este vorba de un principiu. Limitele pot fi discutate, în funcţie de tipul de motor, spre exemplu. Dar limitări de acest gen există şi în alte ţări, inclusiv la motociclete şi scutere. Iar dacă poliţia te prinde că umbli la limitatorul electronic( asta e o soluţie: limitarea electronică, din calculator) obiectul muncii se confiscă! Am văzut pe M6 o astfel de acţiune: au cules pe puţin 20 de scutere şi de motociclete cu limitator, pe care flăcăii le modificaseră. Iar amenda a fost şi ea piperată! Deci se poate!

Anonim spunea...

Ca prticipant la trafic cu destui de putini cai putere ( ce sa mai spunem de cei cu deficit de sex, care, din greseala sunt femei)un Matiz (verde)eu am de facut urmatoarele comentarii.
Nu cred ca nestiinta in ale condusului este cea care face ravagii. Am convingerea ca nerespectarea regulilor de circulatie este factorul primordial.
Cei mai multi dintre posesorii de masini puternice si barbati, nu suporta in jurul lor o masina fara putere care merge cat se poate de reglementar.
Numai simplul fapt ca te afli cu masina in fata lor ii scoate pe dansii din tatani. Ca mergi pe banda din mijloc cu 60 la ora in oras iar el are chef de 100 este o mare sfidare.
Ca lasi o lungime de masina intre tine si masina din fata, este, de asemnea, o mare sfidare.
L-ai necajit pe nenea cu WW sau patru cercuri, te altoieste prin depasirea pe dreapta si frana pusa brusc in fata ta.
Sau l-ai depasit corect, se arunca in urma ta cu faruri aprinse si claczoane sa i te dai in cale.
In asemenea situatii singurii care ar putea face ceva sunt politistii.
Pedepsirea, indifernt prin ce modalitatea a tuturor celor care incalca disciplina drumurilor publice este singura modalitate de rezolvare a problemei.

Anonim spunea...

bine v'am regasit.
în ceea ce priveste examenul pentru permisul auto: în Belgia ( dupa ce cu multi ani în urma nu era examen practic de loc - si azi mai gasesti pe strazi soferi din perioada aceea- obtinerea unui permis de conducere are urmatorul traseu. te înscrii la scoala de soferi si dai un examen teoretic. iar functie de cît de "bazat" te simti faci ( adica platesti) un numar de ore practice; de la 4(patru!) pîna la 18. apoi în functie de pregatirea si priceperea de care dai dovada, instructorul ( repet-instructorul!) îti elibereaza ( sau nu si atunci mai faci niste ore în plus) un permis provizoriu.cu care ai dreptul sa circuli în functie de numarul de ore facute ( platite) în anumite conditii ( nu weekendul de la 8 seara pîna la 8 dimineata- si nu cu copii în masina)iar ca însotitor, daca ai, musai unul care are permis de peste 10 ani de zile. deci poti merge cu un permis provizoriu eliberat de instructorul de la scoala pîna la 18 luni dupa care esti obligat sa dai examen practic cu politia (?) sau un examinator.
nevasta'mea a luat permisul la peste 40 de ani ( din prima) si de la ea stiu parcursul. e drept ca metoda poate parea ciudata dar sa nu'mi spuna mie cineva ca e sofer de permis definitiv dupa 18-24 de ore de scoala. sigur ca abuzuri pot fi si din partea instructorilor si din partea catindatilor dar asta e alta discutie si tine mai degraba de moralitatea si responsabilitatea ambelor parti (si de nationalitate desigur). în românia din pacate se practica un soi de talibanism impus de naravuri dobîndite si etalate de secole. ( vezi cazul consumului de alcool permis în Belgia si nu numai, dar în mici cantitati. în România ai baut o bere îti tremura chilotii ca îti salta permisul. diferenta vine din faptul ca românul rar se opreste la o bere!
acum o alta istorie: în ultima zi din concediu sunt "acostat" de un echipaj mobil al politiei care sustinea sus si tare ca am mers în localitate cu 102km/h ! ca atare vroiau sa'mi ridice automat permisul de conducere si sa ma cheme în justitie. pîna aici totul ok daca... as fi mers întradevar cu 102 km/h ; dar nici pomeneala nu aveam mai mult de 70 de km/h într'un sat în care banuiesc ca limita era 60km/h . spun banuiesc pentru ca e o brambureala în românia fiind multe localitati ( orase incluse) în care se poate circula cu 60 si chiar 70km/h ( vezi Iasi la intrare si Galati la intrare). deci îi dau actele politistului si îl las sa se familiarizeze cu franceza dupa care ma duc la masina lor si cer sa mi se arate înregistrarea cu cei 102 km/h ; bineînteles ca nu o aveau si ca fusesera informati ( de un alt echipaj) ca într'o depasire în afara locatitatii aveam suta dar ei vroiau nici mai mult nici mai putin ca sub amenintarea cu suspendarea permisului ( nu stiau ca e belgian) si bazîndu'se pe ideea ca plec din România deci am nevoie de permis sa stoarca o 100-200 de euro pentru pensia lor privata. ei uite ca nu le'a mers cu mine dar stau si ma gîndesc la cîti "italieni" si "spanioli" nu contribuie pe vara la cosnita politiei rutiere care pe anumite sosele iese în haiata si nu in ideea de prevenire cum bine spunea pacos . nu neg însa ca românia e plina de artisti (asa le spun eu unei anumite categorii de soferi români si unguri) care nu ezita sa te faca pasta de mici alaturi de cîinii si pisicile moarte ce sunt mai dese pe marginea drumului ca bornele kilometrice.
ar fi multe de spus dar închei ca în România daca nu e urgenta nu conduc niciodata noaptea si ca starea drumurilor ( gropi si prost construite) sunt niste factori la fel de importanti în accidente ce deschid buletinele de stiri. daca mai adaogi ca spre deosebire de alti ani masinile din import sunt mai numeroase si deci mai puternice demonstratia este rezolvata în final si de stilul "pedala de acceleratie în podea" pentru ca soferul român are tot timpul ceva de demonstrat despre sine.

Anonim spunea...

Ciupico, bine ai revenit în lumea civilizată! Mă refer la Belgia! Ştiu că ai pătimit pe şoselele patriei iubite, şi nu o spun la mişto pe asta cu iubirea de patrie. Doar cei care îşi iubesc ţara nu-i trec cu vederea lipsurile şi proastele apucături.
Noi nu avem măsura lucrurilor. Şi mai ales bun simţ, ăla comun, în care intră şi instinctul de conservare.
Cum să te urci 9 într-un SUV, cu o loază de 19 ani la volan, care avea 3 sau 4 luni experienţă de şofat, şi pilit, pe deasupra, fără pic de teamă? Asta ţine de inconştienţă.
Şi măcelul de pe şosele spune ceva despre noi, ca naţiune...

Anonim spunea...

Idei, puse pe hartie!
La noi nu se va intampla nimic!
Never ever!
ruxi

Anonim spunea...

Confiscarea masinii se practica si in America de Nord. Daca depasesti viteza legala cu mai mult de 50 km ti se confisca masina o perioada (si platesti toata "cazarea" masinii). Mergi in instanta daca esti sub influenta alcoolului. Plus mai exista un sistem progresiv de licenta: ca incepator nu ai voie sa mergi 2 ani pe autostrazi.

Romania are un anumit specific, pe care l-a descris bine Constantin. As mai adauga ca, in zonele viticole, cind se coc strugurii nimeni nu mai bea apa. Toti ii dau cu spritzuri si se urca la volan.

Anonim spunea...

Chiar daca articolul e vechi, eu te intreb .. sigur esti din aia liberali si nu PRM ? sunteti nebuni la cap .. fereasca sfantu.

Fără ură, dar cu îngrijorare, despre viitor.

  Văd că și Elveția dă târcoale NATO. Cică îi tremură anumite părți ale anatomiei de frica rușilor. Măi, să fie! Când dracu au dat năvală ru...