miercuri, 9 iunie 2010

Cifre



Şeful de la Renault, Carlos Ghosn, estimează că în următorii 40 de ani parcul total de automobile va creşte undeva la 2,5-3 miliarde, de la 800 de milioane în prezent,. Cea mai mare creştere va fi, unde altundeva, în China şi apoi în India.

Vă puteţi imagina coşmarul? Pentru asta totul trebuie redimensionat: şosele, autostrăzi, oraşele trebuie regândite şi restructurate. Trebuie construite parcări, puncte de alimentare, fie cu hidrogen, fie cu electricitate, că sigur se va duce dracului petrolul până atunci. Vă daţi seama câţi bani implică asta?


De asta e bine să ne poziţionăm mai serios în industria asta. Un al treilea fabricant care să vină în România ar fi o veste foarte bună. Dar tot la capitolul "poziţionare" trebuie să trecem şi dezvoltarea învăţământului politehnic, începând de la metalurgie şi materiale neconvenţionale, tehnologia construcţiilor de maşini, motoare, termice dar mai ales electrice, calculatoare şi inteligenţă artificială, proiectare asistată pe calculator, dar şi artistic, respectiv design.

Stau şi mă întreb: avem o strategie în domeniu? Să nu-mi pomeniţi comicăria aia de "comitet pentru automobilul electric", că mă umflă râsul. Aici este vorba în primul rând de sistemul de educaţie, de pregătirea forţei de muncă, de parteneriate cu producătorii auto, de stabilirea unor obiective clare.


Nu de altceva, dar dacă ne bazăm pe mâna invizibilă a pieţei, o luăm în mână cum am mai luat-o. Cum, spre pildă, o luăm din pricina stării mizerabile a infrastructurilor, de unde pierdem 25 de miliarde de euro. Sau cum o luăm din cauza stării mizerabile a agriculturii. "La categoria „Produse agroalimentare, băuturi şi tutun, Romania a importat dublu fata de cat a exportat, mai arata datele Statisticii. Astfel, in primele 3 luni din 2010, au intrat din import marfuri in valoare de 4,2 miliarde de lei si au fost exportate alimente, bauturi si tutun in valoare de 2,1 miliarde lei." Şi în agricultură am mizat doar pe mâna invizibilă, care, ce-i drept, a mai aruncat câte-o "subvenţie" de rahat unui sector care a distrus, tot cu mâna fără minte a unur idioţi, infrastructuri de peste 15 miliarde de euro. Şi acum, pentru a fi cât de cât pe linia de plutire, agricultura are nevoie de investiţii de circa 10 miliarde de euro. Cine dă banii ăştia?



Cum vedeţi, sunt cifre şi cifre. Depinde ce înţelegi din ele...


2 comentarii:

Anonim spunea...

Habar n-avem cum actioneaza "mana invizibila a capitalismului", si slabe speranta sa aflam vreodata.
In schimd vedem limpede cum ne fura "mana vizibila a politicului", dar ramanem visatori si fluieram a paguba.
Si taiem frunze la caini, din greu..

Fluieratorul spunea...

Ei, au fost tot felul de proiecte care au facut antecamera in varii guvernari, pe la varii cabinete, proiecte de autovehicule de litraj mic si utilitare (la unele am lucrat cu ani in urma, pe genunchi, am facut citeva masini intr-un atelier de institut si le-am si testat ca prototipuri), dar si sub PSD si sub Conventie, la toate acestea s-a strimbat, de sus, din nas.

A fost de preferat importul, pentru afacerile personale, respectiv parandaraturile pe care si le-au tras politicieni de toate culorile. Pot spune numele ministrilor care ne-au trimis, mai mult sau mai putin elegant, dupa educatia fiecaruia, la dracu. O sa constatati o stranie coincidenta intre aceste nume si niste foarte "reusiti" oameni de afaceri din domeniu.

Asa am ramas cu Renault (includ aici si Dacia, desigur), si cu Daewoo, respectiv Ford, ca asa zisi investitori strategici, de fapt profitori grosolani, mai ales primii, si cu o puzderie de importatori si de aducatori de mina a oricita de oriunde.

Poate ca se vor gindi la strategii indienii si chinezii, si va spun sigur ca nu vor cumpara masini de la noi, si le vor face singuri, mult mai bune si mai ieftine decit le-am face noi. Unii mai cu ifose isi vor lua masini germane, dar restul, Chang-Feng, Changan (de care suta'n suta ca n-ati auzit, si care intr-un an vor produce mai cu spor decit toata Romania in ultimii 10 ani, si modelele lor sint mai bune decit ale noastre), si altii in China, si Tata si Mahindra in India, ca sa-i pomenesc numai pe aia de care stie toata lumea.

Noi vom cumpara masini din India si China in citiva anii de-acum incolo, si nu invers. Ce vom face la schimb, si care va fi pozitionarea noastra in economia globala, eu unul nu stiu. Si acum sintem mai rau decit eram acum 4-5 ani ca pozitionare.

Si n-a spus Prigoana ca sa ne aducem medici si profesori din India? Unii au ris, altii l-au injurat, dar at the end of the day s-ar putea sa iesim in cistig. In domeniul meu n-am stiinta de vreo teza de doctorat facuta din '80 incoace care sa dea dovada de bun simt macar, ca de originalitate ce sa spun, dar am vazut zeci de teze facute de indieni, la universitati indiene, si de cursuri si carti scoase de ei peste tot in lume, care ar trebui sa ne puna pe ginduri. N-am de ce sa nu cred ca poate fi asa si in alte domenii.

Sistemul de educatie a dat chics, nici macar ce-am mostenit de dinainte de '89 nu mai functioneaza, iar bulversarile post-decembriste de-abia acum incep sa-si arate rezultatele. Educatia e pe butuci, intr-o fundatura, si nu are cum sa iasa de acolo hop-tzop. In '89 era anacronica, dar macar se facea teorie ca lumea (tot de domeniul meu vorbesc), astazi ii doare in cot, studentii trec prin scoala ca gistele prin apa si ies cu ifose de-acolo, si unii nu stiu nici macar sa scrie decent.

Pregatirea fortei de munca nu ne-a interesat niciodata, la noi de oamenii calificati se scapa, ca trebuie platiti.

Cit despre stabilirea de obiective, presupunind prin absurd ca acestea ar fi intelese de cine le aude, de emis cine sa le emita, sfertodoctii care se inter-schimba la putere? Nu se pricep de la parandaraturi, ca ei asa au ajuns "sus". Alora care ar fi venit cu idei li s-a trintit de mult usa in nas.

Pardon de verbozitate, da' iar m-am'nnervat, ca intotdeauna cind se vorbeste de viziune si strategie ca si cum ar fi cineva in stare de asta. O sa ajung o acritura de bosorog circotas, afurisit si (arareori) bautor de beri bune.