duminică, 17 ianuarie 2010

Cum să jefuieşti o ţară

Pentru 55 de kilometri de autostradă, între Comarnic şi Braşov, România va plăti în final 4,7 miliarde de euro. Este o sumă absolut incredibilă! Autostrada, ca atare, va costa circa 1,5 miliarde de euro. Adică aproximativ 30 de milioane de euro pe kilometru. Bănuiesc că, la banii ăştia, chinezii construiau o autostradă în munţii Himalaya! În Germania, care are cele mai dure standarde în materie, un kilometru de autostradă, construit de chinezi, costă circa 4 milioane de euro. Şi munţi există şi în Germania, nu doar la noi.
Bun. După ce construiesc, pe banii lor, autostrada, cei care au câştigat licitaţia, francezii de la Vinci şi grecii de la Aktor, vor primi timp de 26 de ani câte 180 de milioane de euro de la statul român, plus banii care provin din taxa de utilizare, care, teoretic, ar fi de 10 lei pentru autoturisme. Tot statul român plăteşte exproprierile, care cuprind circa 40% din suprafaţa totală construită, restul de 60% fiind în proprietatea statului.
Una peste alta, la final un kilometru de autostradă va costa circa 90 de milioane de euro. Este enorm, un jaf la drumul mare. Pentru că preţul se apropie de preţul final al autostrăzii Bechtel, care are, totuşi, circa 420 de kilometri! La banii ăştia, mai bine pe jos!
Dacă mai construim vreo două autostrăzi ca astea, vom avea autostrăzi, dar nimeni nu-şi va permite să meargă pe ele, pentru că vom fi sărăcit atât de tare, încât nu vom mai avea bani de benzină!
Uite aşa se jefuieşte o ţară cu aerul că-i faci o favoare!

6 comentarii:

Camil Stoenescu spunea...

construim cele mai scumpe autostrazi din lume dintr-un motiv foarte simplu: comisioane grase pentru cine trebuie. asa la fel la noi "licitatiile", doar cu dedicatie

Matilda spunea...

Foarte adevărat ! Dar ce aveţi, domnule, cu drăgălaşa pisicuţă?

Anonim spunea...

Pentru comparatie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Thames_Barrier
Total construction cost was around £534 m (£1.3 billion at 2001 prices) with an additional £100 m for river defences.

geomarz spunea...

Un fost coleg de-al meu de liceu, inginer de felul lui, s-a apucat să vîndă materiale şi tehnică medicală. În calitatea lui de fost coleg mi-a spus. Pentru orice, trebuie să pună cu 25% mai mult. Atîta i se pretinde de la "factorii de răspundere" ca să i se facă vînzare...
Şi asta pentru o amărîtă de sirngă sau de faşă. La autostrăzi, nu mă pricep. Ştiu numai că atunci cînd se lucrează cu statul, de fură pe rupte peste tot. Şi angajaţii statului şi praticularii. Şi nu numai în România.
Asta nu înseamnă că sînt de acord cu ce se întîmplă.

Anonim spunea...

4.7 mld dupa 26 ani de la finalizarea lucrarilor, timp in care autostrada va trebui reabilitata de minim 2 ori, deci alti bani.
Parerea mea.

Constantin Gheorghe spunea...

A reabilita nu înseamnă a reconstrui. Chiar şi aşa, e enorm.

Fără ură, dar cu îngrijorare, despre viitor.

  Văd că și Elveția dă târcoale NATO. Cică îi tremură anumite părți ale anatomiei de frica rușilor. Măi, să fie! Când dracu au dat năvală ru...