sâmbătă, 9 octombrie 2010

Când populiştii iau locul vizionarilor



Principala suferinţă a politicianului actual, de aici şi de aiurea, este lipsa de imaginaţie, incapacitatea de a vedea dincolo de lungul nasului. Vizionarilor care au construit lumea în care trăim(care, atenţie, n-au fost nişte sfinţi, departe de mine gândul, dar când tragi linie şi aduni, a rămas ceva substanţial în urma lor, nu pentru ei şi ai lor, ci pentru naţiunile lor) le-au luat locul "pragmaticii", adică nişte târâtoare care, cu un discurs populist, iau voturi şi fac după ce sunt aleşi  nimic.  


Numitorul comun al discursului populist al politicienilor de şcoală nouă este promisiunea reducerii taxelor. Pe care bizonii de aici şi de pretutindeni îl aplaudă, deşi de pe urma reducerilor de taxe şi de impozite ei nu câştigă într-un final decât praful de pe tobă, în general câştigătorii fiind cei 1% cei mai bogaţi oameni din respectivele ţări.


Din motive care ţin de discursul populist, statul a fost identificat cu duşmanul care te obligă să plăteşti taxe şi impozite. Iar tâmpiţii care muşcă din momeala asta uită că fără taxe şi impozite nu există nici infrastructuri, nici servicii publice, de educaţie, de transport, de sănătate, nici sisteme de protecţie a vieţii şi bunurilor cetăţenilor şi entităţilor economice, printre altele. Şi că aceste lucruri nu se pot obţine doar din "iniţiativă privată". 

 Ceva mai aplicat, pe marginea subiectului. Dacă credeaţi că Senilitatea Sa e singurul politician populist care să refuze o investiţie publică de impact asupra economiei şi a vieţii oamenilor, pe motiv că nu ne trebuie, ei bine, trebuie să aflaţi că are fraţi şi în SUA. Un nene,  Chris Christie, guvernatorul statului New Jersey, tocmai ce a anulat proiectul unui nou tunel pe sub râul Hudson, care să lege statul său de oraşul New York. Ar fi fost un al doilea tunel, primul fiind construit cu decenii în urmă, şi care şi-a atins limitele. 


Proiectul ar fi costat aproape 9 miliarde de dolari, din care statul New Jersey ar fi plătit o treime. Într-o ţară în care peste 1,5 milioane de muncitori în construcţii sunt şomeri, cele 6000 de noi locuri de muncă create direct de proiect nu ar fi fost de aruncat. Dar de, omul nostru, guvernatorul, are o idee fixă: reducerea taxelor şi impozitelor. Ce dacă statul lui e cel mai poluat din America, dacă idioţii stau cu orele în ambuteiaje, dogma înainte de toate. 

Evenimentul prilejuieşte două editoriale amare în NYT. Primul, cel al lui Paul Krugman: "And right now, by any rational calculation, would be an especially good time to improve the nation’s infrastructure. We have the need: our roads, our rail lines, our water and sewer systems are antiquated and increasingly inadequate. We have the resources: a million-and-a-half construction workers are sitting idle, and putting them to work would help the economy as a whole recover from its slump. And the price is right: with interest rates on federal debt at near-record lows, there has never been a better time to borrow for long-term investment.


But American politics these days is anything but rational. Republicans bitterly opposed even the modest infrastructure spending contained in the Obama stimulus plan. And, on Thursday, Chris Christie, the governor of New Jersey, canceled America’s most important current public works project, the long-planned and much-needed second rail tunnel under the Hudson River.

It was a destructive and incredibly foolish decision on multiple levels. But it shouldn’t have been all that surprising. We are no longer the nation that used to amaze the world with its visionary projects. We have become, instead, a nation whose politicians seem to compete over who can show the least vision, the least concern about the future and the greatest willingness to pander to short-term, narrow-minded selfishness. "


Cel de-al doilea îi aparţine lui Bob Herbert: "We can go to war in Iraq and Afghanistan, and threaten to blow Iran off the face of the planet. We can conduct a nonstop campaign of drone and helicopter attacks in Pakistan and run a network of secret prisons around the world. We are the mightiest nation mankind has ever seen.

But we can’t seem to build a railroad tunnel to carry commuters between New Jersey and New York. The United States is not just losing its capacity to do great things. It’s losing its soul. It’s speeding down an increasingly rubble-strewn path to a region where being second rate is good enough.

The railroad tunnel was the kind of infrastructure project that used to get done in the United States almost as a matter of routine...This is a railroad tunnel we’re talking about. We’re not trying to go to the Moon. This is not the Manhattan Project. It’s a railroad tunnel that’s needed to take people back and forth to work and to ease the pressure on the existing tunnel, a wilting two-track facility that’s about 100 years old. What is the matter with us? The Chinese could build it. The Turks could build it. We can’t build it...

 No one can accuse the governor of New Jersey of being a visionary. But his stumbling and bumbling and his inability to chart a clear path to a better future is, frankly, just the latest example of the dismal leadership that Americans have endured for many years. Where once we were the innovators, the pathfinders, the model for the rest of the world, now we just can’t seem to get it done.

We can’t put the population to work, or get the kids through college, or raise the living standards of the middle class and the poor. We can’t rebuild the infrastructure or curb our destructive overreliance on fossil fuels.

There have been many times when the U.S. has stunned the world with the breadth and greatness of its achievements — the Marshall Plan, the G.I. Bill, the world’s highest standard of living, the world’s finest higher education system, the space program, and on and on.

Somewhere, somehow, things went haywire. The nation that built the Erie Canal and Hoover Dam and the transcontinental railroad can’t even build a tunnel beneath the Hudson River from New Jersey to New York."

Reabilitarea politicii n-o vor face populiştii, ci vizionarii. Dar ăştia nu cresc pe marginea drumului, şi atunci când apar, sunt luaţi în râs de turme de indivizi care nu văd mai departe de lungul nasului. de asta ne merge tot mai rău.
 

Un comentariu:

Anonim spunea...

Hehe... un adevărat automobilist, biciclist şi scuterist ar mai fi adăugat şi că Pasajul Basarab era la fel de necesar pentru Bucureşti ca şi tunelul americanilor, indiferent că ar fi costat 67 milioane, 284 sau 320.

Sau poate ar mai fi fost necesar ÎNCĂ un pasaj care să permită accesul facil cu autoturismul şi/sau autobuzul în 16 Februarie, cartier practic izolat de restul Capitalei, nu se poate intra acolo decât pe Calea Giuleşti, într-o parte fiind triajul, în cealaltă Lacul Morii. Să zicem un pasaj de la Laminorului / defuncta autogară Chitila până la 16 Februarie. Sau de la staţia Petrom Chitila, unde e mai mult spaţiu.

(Pe vremea răposaţilor Ghiţă Dej şi Nicu Piticu' nu se simţea nevoia, majoritatea populaţiei de acolo lucra aproape de casă, la CFR sau la Griviţa... aşa cum în epoca în care companiile de cale ferată dădeau faliment pe capete americanii se gândeau la orice, mai puţin tunele.)

Oare cine scurmă într-o anumită materie moale şi maro de când s-a săpat prima lopată la podul nostru?... :D

~Gigi Maybachistu' Şofer

P.S. Soluţia "stângii" adică a baronilor imobiliari ai Arogantului şi Pilotului era abandonarea Gării de Nord şi "dezvoltarea" terenului dintre ea şi Gara Basarab, însoţită de dezvoltarea conturilor bancare ale câtorva băieţi deştepţi, care ar fi urcat câteva locuri în Top 300 :))