Ţările din Golf se pregătesc intens pentru perioada în care bunăstarea lor nu va mai depinde de petrol. Şi investesc în dezvoltarea urbană, pentru a deveni destinaţii turistice importante. Asta însemnând mari lucrări publice, nu doar insule fanteziste şi zgârie-nori absurzi, mai ales în muzee. Fotografia care ilustrează postarea prezintă o imagine de sinteză a viitorului Muzeu Naţional Zayed din Abu Dhabi.
Acum o jumătate de secol Abu Dhabi era un păduchios sătuc de beduini. Primele şosele asfaltate, şcoli şi spitale au început să fie construite prin anii 70, pe cheltuiala companiilor petroliere occidentale. În acest moment oraşul este o minune a arhitecturii moderne, care se pliază pe valorile şi tradiţiile arabe şi islamice. Şi experimentul din Abu Dhabi continuă cu primul oraş din lume cu zero emisii de carbon: Masdar, unde se exprimă tehnologiile care vor redefini urbanismul în viitor.
Cum spune autorul articolului din NYT, asistăm nu doar la un proiect imobiliar, ci la o dublă construcţie identitară şi de imagine. Sigur, lumea arabă nu este văzută cu ochi buni în Occident, mai ales după 11 septembrie 2001, şi sentimentele anti-islamiste sunt în creştere. De aceea apelul la mari arhitecţi occidentali, cumpărarea unei francize "culturale", prin construirea sucursalei Muzeului Luvru, urmate de alte parteneriate cu instituţii prestigioase din Occident, cum ar fi British Museum, Guggenheim Museum, proiecte educative cu mari universităţi americane sunt tot atâtea acţiuni de captarea bună-voinţei.
Să nu uităm nici dimensiunea economică. Emitatele Arabe Unite vor să se poziţioneze drept nod esenţial al noului Drum al Mătăsii, care uneşte puterile economice emergente, India şi China, de Europa şi de SUA.
Toate aceste transformări, unele dintre ele un răspuns local la sfidările globalizării, au un preţ. Care abia de acum încolo începe să se facă simţit. Aşadar, vă invit să citiţi despre cum, construind muzee, se construieşte o nouă identitate arabă.
Aici găsiţi patru interviuri cu patru mari arhitecţi: I.M. Pei, Frank Gehry, Norman Foster, Jean Nouvel, care au proiectat patru mari muzee în Emirate: Muzeul de Artă Islamică de la Doha, Muzeul Guggenheim, din Abu Dhabi, Muzeul Naţional, tot din Abu Dhabi, şi sucursala Muzeului Luvru.
După asta veţi vedea mai bine cât de ridicol este efortul nostru de a ne promova imaginea cu o frunzuliţă de pixeli.
3 comentarii:
So noi investim....prostie.
Din intelepciunea academica a domnului Boc: "Este greu peste tot, România nu poate fi o excepţie şi să fie o oază de prosperitate".
Aha, da bade, iar cind este bine peste tot, Romania nu poate fi o exceptie si sa fie o oaza de saracie. Ce trebuia demonstrat?
Alte perle din delirul verbal al primului ministru:
"Este greu în lume peste tot şi atunci România nu poate face excepţie şi să fie o oază de prosperitate, atâta vreme cât de 20 de ani nu am făcut nişte legi care să se bazeze pe muncă şi să încurajeze munca, ci am făcut nişte legi care mai mult au încurajat nemunca şi am fost nevoiţi să le corectăm", a declarat Emil Boc."
Si, si, si, care legi au incurajat "nemunca", anume? "Tara de lenesi si trintori, mai da-le una pe spinarii puturosilor de romani!", asa cred ca-i sopteste nuielusha lui Boc.
Apropo, canalele de televiziune din America de Nord au relatat despre condamnarea ministrului de externe Baconschi pentru discriminarea romilor. Cu asa "ghiulele", CV-ul domnului Baconschi va avea si el de luptat, impreuna cu fundatia sa cu briz-brizuri. Fundatie care ascunde ura rasiala, ura impartasita de mutl alti colegi portocalii.
magistre, da` casa videanului n-o fi buna?
da palatele cu turnulete n-au si dansele hazul lor?
da` dildourile alea de stecla de prin Bucuresci? bune si ele!
Prietene, e bune şi pulile alea de sticlă, şi cavou' lu' Videanu, şi palatele ţigăneşti, dar parcă tot cu Luvrul se face banu'. Şi imaginea, şi identitatea, şi prestigiul. Părerea mea!
Trimiteți un comentariu