joi, 11 noiembrie 2010

Teoria şi practica



Sau cum funcţionează legile pieţei la români. Studiu de caz. În Piaţa Amzei sunt trei mari magazine alimentare: două mai vechi, Nic şi Angst, şi unul abia deschis, de vreo lună, Mega Image. M-am bucurat când au deschis Mega Image, pentru că mai cumpăram de la ei, şi aveau preţuri semnificativ mai mici decât alţii. Aveau, că acum s-a întâmplat un fenomen straniu: concurenţa i-a făcut, paradoxal, să mărească preţurile, aducându-le, practic, la nivelul din celelalte două.



Precizez că am comparat un număr de produse identice, fabricate în România, de aceleaşi firme. Am crezut că Mega Image va determina o ajustare în jos a preţurilor la ceilalţi doi, concurenţa obligă. Vezi să nu! Băieţii n-au dat cu un ban preţurile mai jos! Nu, le-a mărit, uşor, uşor, Mega Image. Acum sunt cam la fel. Pentru cinci bani în plus sau în minus nu mai merită efortul să alergi între magazine!


Aşa că dacă mai aud vreun dobitoc că-mi spune că soluţia este mai multă concurenţă, cred că-şi ia un bocanc în dinţi! Măcar să nu mai mănânce căcat! Să ne lase în durerea noastră! Pur şi simplu băieţii îşi dau mâna peste capul nostru şi-şi văd de ale lor. Şi proştii aşteaptă ca mâna invizibilă să-şi facă treaba. Ei bine, mâna invizibilă tocmai le-a făcut un gest obscen!

4 comentarii:

Dragos B spunea...

"Mugur Isarescu a spus (la citeva luni dupa ce Theodor Stolojan afirmase acelasi lucru) ca România a trebuit sa se imprumute cu 20 de miliarde de euro de la FMI pentru ca sectorul privat s-a imprumutat in 2008 cu 19 miliarde de euro. Domnul Isarescu sugereaza, deci, ca imprumutul de la FMI a fost necesar pentru a sustine sectorul privat care, spune el, este tot al României.

Cu alte cuvinte, as indrazni sa speculez, nu bugetarii au fost cei care au adus criza in tara, nu “salariile si pensiile nesimtite”..."

http://www.ziaruldebacau.ro/ziarul/2010/11/12/capitalismul-se-uita-la-noi-de-sus-si-se-face-tot-mai-mic.html

Lucian Sarbu spunea...

Hm, exemplul nu e chiar relevant :)

1. Nu e doar la noi. In Paris e la fel. Vei avea surpriza sa vezi ca sticla de Volvic are un pret intr-un Ed asezat pe langa Luvru, si un cu totul alt pret intr-unul asezat in Saint Mande, la doar 20 minute de mers cu metroul din centru (sa zicem ca mergi de la Universite in Titan, in termenii nostri).

2. In stabilirea preturilor pentru un asemenea supermarket situat in buricul orasului un factor mare il reprezinta chiriile, si nu numai. Din cate stiu in zona aia chiriile sunt devastatoare si la cate sute de metri patrati are un Mega Image, se aduna.

3. Daca puterea de cumparare e mai ridicata in zona si cele 3 supermarketuri pot scoate profit cu preturile actuale, nu au de ce sa dea preturile inapoi.

4. Dar "mana invizibila" ca panaceu universal e, intr-adevar, o aiureala. Un mit al modernitatii. Ideea se aplica la economiile inchise de la inceputul epocii moderne, cand expansiunea afacerilor era limitata la granitele nationale. Acum insa e clar desueta. Aceeasi "mana invizibila" a exportat productia din SUA in China (concurenta a facut necesar ca produsele sa devina mai ieftine, nu?) si vreo 15 ani a fost bine, pana cand s-au trezit acum cu somaj de 10% si cu imposibilitatea de a crea joburi noi, pentru ca toate capacitatile de productie sunt in China si americanul de azi e expert in ars gazul pe Facebook, nu in mesterit.

Constantin Gheorghe spunea...

Lucian, chiriile nu mai sunt chiar atât de mari, şi Piaţa Amzei e departe de a fi populată cu bogătaşi. Cei mai mulţi sunt oameni cu venituri mici, pensionari. Nu sunt clădiri de birouri pentru multinaţionale, să zici că dau ăia năvală şi pot fi mulşi.
Când şi-au stabilit preţurile, fii sigur că au luat în calcul şi chiriile. Mai mult, preţurile ceva mai mici umpleau magazinul celor de la Mega Image. Acum cam împuşcă francul, ca şi ceilalţi. Şi, probabil, dacă nu se întâmplă vreo minune cu puterea de cumpărare, se vor scufunda împreună. Să fim optimişti!

Karakas spunea...

Treaba asta se intimpla peste tot in "pietele libere" la profit. Nu vine nimeni sa "sparga piata", cu preturi mai mici. Din contra, se merge pe un marketing ce tine de lux, si se adreseaza paturii instarite. Nici macar Wal-Mart nu are preturi sa te dea pe spate. Chiar unele produse sunt mai scumpe la Walmart decint in alte parti.

Unde locuiesc s-a deschis un magazinas gen Plaza, care are pretentii. Cumpara acelasi suc si il vind de 10 ori mai scump, ca , deh, e trendy. Sa ii ia dracu', si sa se bucure prostii.