luni, 27 decembrie 2010

Cum o să ne plătească anti-comunismul datoriile?



Ţara asta merită să se ducă dracului, să se aleagă praful de ea, pentru că e populată de imbecili siniştri, care  nu au înţeles nimic din ceea ce se întâmplă în jurul lor. Care şi acum, când nimeni şi nimic nu-i împiedică să călătorească, să citească, să se informeze, refuză să judece şi debitează, precum papagalii, tot felul de cretinisme, fără nici cel mai mic spirit critic.


Nici măcar acum, când se pot trage deja concluzii despre criză, şi principala concluzie este aceea că naţiunile care produc bunuri industriale şi agricole, nu bunuri "simbolice", au rezistat cel mai bine şi ies întărite, iar China şi Germania vor domina lumea, respectiv Europa. Naţiunile care au renunţat să producă se află în declin, şi declinul se va accentua.  Cum să nu te apuce furia, când găseşti boi care gândesc precum ăsta: "Iarasi delir comunistoid dupa minunata si nemaivazuta industrie romaneasca, distrusa de "dujmanii" din vest si "tradatorii" interni...De curiozitate, daca industria si cercetarea romaneasca erau asa niste varfuri la nivel mondial, cum de Dacia nu a evoluat practic deloc intre 1970 si 1990 ? De ce a trebuit copiat microprocesorul Z80 produs de "dujmani" pentru a produce niste glume de calculatoare gen HC85, HC90, HC91 cand exista cercetare romaneasca ? De ce am avut nevoie de sprijinul canadienilor pentru centrala nucleara de la Cernavoda ? De ce IAR Ghimbav mai folosea si in anii '90 o copie dupa motorul Rolls-Royce Viper pentru amaratul ala de IAR-93, produs in cantitati minuscule ? Si exemplele ar putea continua ...Industria romaneasca era tinuta in viata in mod artificial prin blocarea importurilor, iar fabuloasele exporturi aveau ca tinta principala tarile din lumea a treia. Fiindca produsele sus-pomenitei industrii nu erau in stare sa le concureze pe cele din Vest."


Să-i răspund boului, făcând puţină istorie. China, Coreea de Sud, India, ceilalţi tigri asiatici, Brazilia, au ajuns ceea ce sunt acum datorită unei decizii strategice, aceea de a înlocui importurile cu producţia internă. Într-un fel sau altul, această decizie face parte din rezultatele mai puţin scontate ale Conferinţei de la Bandung, din 1955. În aceste ţări s-a dezvoltat, în timp, o burghezie naţională, au investit enorm în educaţie, au cumpărat licenţe şi şi-au dezvoltat un sector industrial divers, orientat spre export. Şi nu au fos capre râioase, nu s-au gândit din start să "cucerească" pieţele occidentale. Au acumulat experienţă, şi-au format ingineri şi manageri, i-au  specializat în occident.


 Ca şi societatea românească, şi aceste societăţi erau societăţi rurale, de subzistenţă, ne-educate şi într-o stare de mizerie materială şi morală greu de imaginat. În astfel de societăţi procesele de modernizare au întâmpinat o extraordinară rezistenţă, şi nu de puţine ori schimbarea s-a făcut violent. Dar, dacă citim cu atenţie istoria, vedem că nici în Occident lucrurile nu au stat altcumva. Doar că ei au pornit schimbarea mult mai devreme. 


Toate societăţile s-au schimbat prin imitare. SUA sunt ceea ce sunt pentru că au imitat Marea Britanie, dar şi Franţa şi Spania, ţări care i-au influenţat destinul de o manieră determinantă. Inclusiv în domeniul industrial. Nu americanii au declanşat Revoluţia Industrială. Britanicii au făcut-o. Nu ei au inventat motorul cu aburi, nici pe cel cu benzină, nici multe altele dintre tehnologiile care au făcut din SUA prima putere industrială a lumii. Saltul calitativ l-au făcut abia după ce au asimilat tehnologiile europene,  şi într-un context favorabil lor. Mai mult, ascensiunea puterii americane are loc după două războaie civile în Europa, care au secătuit-o şi făcut-o să-şi piardă supremaţia tehnologică. Ce ar fi fost programul spaţial american fără savanţii lui Hitler?


Putea merge România pe alt drum? Evident, nu! Să luăm domeniul aviaţiei. Printr-o fericită coincidenţă, am plecat la drum odată cu marile puteri în domeniu. Doar că lipsa de rwesurse şi de mână de lucru calificată, ca şi imbecilitatea puterii politice, au făcut ca prima generaţie de inovatori în domeniu: Vuia, Vlaicu, Coandă, Gogu Constantinescu, să-şi ia câmpii, îndemnaţi la emigrare de un băsescu al acelor timpuri. 



A fost suficient să pierdem vreun deceniu şi jumătate de evoluţie, şi mai ales marele salt tehnologic din primul Război Mondial, pentru a fi nevoiţi s-o luăm de la zero. De data asta cu ceva mai multă metodă. Am început prin a cumpăra licenţe, de motoare, dar şi de avioane, de la francezi, de la polonezi, de la italieni, pe care, după ce le-am asimilat, le-am transformat, pentru a produce altceva. Aşa au apărut avioanele de vânătoare-bombardament IAR 80-81, dar şi cele de cercetare IAR 37-38-39, cunoscute şi sub numele de Moş Neaţă(derivate din licenţa Potez 25).


Nu am avut bani să dezvoltăm aceste avioane, iar în timpul războiului am preferat să cumpărăm avioane de la nemţi, Me 190 E, F şi G, după ce cumpărasem şi Hurricane de la englezi la sfârşitul anilor 30.  Blestemul comisionului!

Aşa s-a întâmplat şi după război. Ce acumulasem, nu atât material, cât în privinţa pregătirii inginerilor şi muncitorilor, s-a pierdut în două decenii de hiatus al industriei aeronautice. Şi iar am luat-o de la capăt, de data asta cu echipamente şi tehnologii infinit mai complexe, evident, tot cu licenţe. Mai mult sau mai puţin legale şi transparente, în condiţiile Războiului Rece, care ne limita accesul la tehnologii, nu ca în anii 30. Şi am reuşit să proiectăm şi să construim o serie de avioane şi elicoptere, civile şi militare, în care se simţea şi gândirea autohtonă. E drept că acum aveam o bază mai mare de recrutare a personalului. Dar totul cere timp şi bani.


Să n-o lungim: procesul de industrializare a României a fost întrerupt brutal în 1990. Spre deosebire de ţările citate mai sus, care l-au continuat. Băieţilor ălora nu le pasă că au început copiind produse şi tenhnologii furate de la alţii. O fac şi acum, cu nesimţire, şi le merge bine. De la tenişii ăia de care râdeam noi, chinezii construiesc acum orice, de la rachete şi submarine nucleare la nave spaţiale, sateliţi de comunicaţii şi microprocesoare. Noi producem boi care înjură comunismul, şi iau bani buni pentru asta. Să vedem cum o să ne plătească anti-comunismul datoriile... 

6 comentarii:

Corvin spunea...

O fii vai şi-amar degeneraţia următoare !

Anonim spunea...

Unde ai gasit prostul acesta, bree

carp popescu spunea...

IAR Ghimbav nu a folosit niciodata motoare Rolls Royce Viper dintr-un singur motiv, acesta era folosit pe IAR 93 la Craiova. Ca nu s-au facut decat cateva aparate si ca nu a existat o a doua generatie de avion, este alta problema. Din nefericire, niciunul din prototipurile de avioane care intradevar ar fi fost la paritate cu ce se facea in acel moment in lume nu a fost dus pana la cap pe motiv ca nu aveam fie motoare fie echipamente. Ce nu a inteles niciodata cizmarul a fost ca nu poti sa le faci pe toate, trebuie sa mai completezi si de la altii.

Noi avem talentul salturilor neterminate. Da, am industrializat masiv pana prin anii 92 - 94. Dupa care totul s-a dus naibii pana in 90 deoarece nu am reusit sa facem saltul calitativ. Dacia era din ce in ce mai proasta. Autobuzele mai mult zaceau. Camioanele erau vai de mama lor, cu cat trecea timpul aveau motoare tot mai putin fiabile, mecanica se ducea naibii.

In privinta aviatiei, sa fim seriosi - am facut cateva BAC-uri din kit-uri trimise de englezi, motoarele Spey nu am reusit sa le asimilam, IAR 93 si 99 au fost facute in cantitai atat de mici incat costul a depasit cu mult beneficiile.

Acelasi lucru s-a intamplat si cu IAR 80/81 la momentul respectiv. Cei 1000 CP au fost interesanti la inceput si doar la joasa altitudine. Ar fi fost aberant sa nu luam Me 109 F si G in conditiile in care de bine de rau acestea urcau si puteau lupta pana pe la 6,000 de metri dar nici ele nu aveau sanse in fata Mustangurilor si a Lightning-urilor care veneau si luptau peste acest plafon. IAR 80 ar fi putut evolua cum a evoluat Focke Wolf 190, dar nu a fost sa fie asa. La ei resursele le-au permis sa puna noi motoare si celule, la noi nu au mai existat bani de dezvoltare.

Capacitatea noastra pare a fi un proiect limitat, nu suntem in stare sa il vedem in perspectiva. Din pacate nu avem viziune.

Cei care si-au facut o profesiune de credinta in a injura comunismul nu inteleg nimic in afara de a fi cu ce considera ei tabara invingatoare. Daca ar fi castigat comunismul, as fi fost curios ce scoteau din ei.

Anonim spunea...

Noi latram cu anticomunismul si altii muncesc.

A latra incontinuu despre anticomunism, fara sa faca ceva maibun ca pe vremea aceea, este pentruca atat stiu:sa latre. Cu ce ar fi ei vazuti sau auziti, decat cu latratul? Nemtii de ce nu latra astfel? Pentruca muncesc serios. Noi vom latra, desi Basescu a profitat de securitate, acum de serviile tarii pentru interesele lui. DEci latram dupa dulaii din frunte.

Anonim spunea...

Daa ! ,ce misto ca mamutii industriali creati de ...poporul socialist roman ,aia injurati si blasfemiati de catre PROSTI >au fost cumparati la pret de tutungerie si amu' produce ,vere ,in draci ,inspre P.I.B.-ul altor tarisoare asa-zis democraticoase ,ce misto ca Petromu' care era estimat la 50 miliarde E (cu tot cu rezervele din subsol ,ca asa o fo vandut )s-a dat pe 1,5 mld. ,ce misto ca gazu' ,aluminiu ,neferoasele se produc tot inspre ...altii ,ca specialisti cu experienta in petrol -fizica nucleara -chimie -cibernetica ,medicina sunt "debarasati" din cacaturile alea de le zice ...multinationale ...ca sa faca loc unor pitipoance bune la supt si unor venetici cu aere de "stapanul inelelor" ,ce super ca ,de ex. ,la O.M.V. -Petrom sunt cate 2 directori p-aceiasi fonctie ,ala de executie(adeca cel care chiar munceste !!!) fiind romanas cu v'o 1.500 E lunar ,iar ala "de comanda"- strainez cu 15.000 E .Ete , asta inseamna ieconomia corporatista :o mare suma de oameni munceste pe salar minim ,ca neste jmecheri ce nu stiu sa faca nimica (poate doar crize mondiale) sa-si placheze avioanele personale cu foita de aur !
Parca mai bine munceam la patronul Stat ,ca fura mai putin si se intorcea cu Dacia inspre singura casa legala ,dar ridicand combinaturi (alo ! comtimu' ,uha,ha ),rafinerii ,otelarii ,aluminarii ,si sute de mii de bloace ,la mine-n cartier ,la tine-n cartier (vb. cantului).Si spitale -ce trebe' ,normal ,inchise de dobitoci acum ,si crese &gradinite&scoli !
Dar la nivelul de in-sub-cultura detinut de alesi ,se vede treaba ca astea-s cheltuieli aiuristice ,nu ???

Anonim spunea...

Daca ne pierdem in lamentari si comparatii minore pe un produs sau altul, pe o actiune singulara sau alta, nu avem sanse sa scoatem ,,capul" din noroi ...