vineri, 3 februarie 2012

"Rezistenţa prin friptură"



"Unde sunteţi voi, intelectualii mei?" Strigătului de luptă al băsescului i-a răspuns Cărtărăscu, azi, în editorialul lui din EvZ: "trecem la rezistenţa prin cultură, că vine iar comuniştii!" Adică: "de astăzi voi părăsi orice preocupare politică, orice implicare, prin scris sau chiar şi numai prin citit, în orice ţine de acest domeniu pe care îl cunosc acum ca pe propriile mele buzunare. Mai mult, îl cunosc pe propria piele, asemenea condamnatului din colonia penitenciară a lui Kafka. Am făcut jurnalistică, în mare parte politică, timp de vreo opt-nouă ani. Cred că e destul pentru cineva al cărui sens în viaţă e cu totul altul.

Am acumulat în tot acest timp experienţă cât pentru o viaţă întreagă. Nu mă plâng, n-a fost întotdeauna insuportabil, aşa cum este azi. Ştiu acum mult mai bine la ce mă pot aştepta de la oameni, chiar de la cei apropiaţi. Am părăsit uriaşa iluzie că devii tot mai iubit pe măsură ce se acumulează în urma ta produsele unei vieţi de muncă. Sau că vocea ta este mai respectată. Am văzut cum, pe rând, toţi cei pe care-i admir pentru opera lor s-au retras din spaţiul public. E şi firesc: i-am văzut târâţi în toate noroaiele lumii, căci adversarul politic nu mai e nici filozof, nici scriitor, nici măcar fiinţă umană, ci doar carne de tun pentru pamflete, caricaturi şi injurii pur şi simplu."

Gata, altul care se dă lovit în aripă şi se retrage în munţi! Mare caracter! Drept pentru care cineva comentează: " Opt ani de rezistenta prin friptura! Wow! O rezistenta incununata de succese catastrofale, zic astazi tot mai multi. Asa ca mi se pare normal ca acum sa fiti nevoit sa va intoarceti la "rezistenta prin cultura." Dupa ce ati rezistat (exasperant de mult!) prin friptura, iaca, ati izbandit in toate bataliile si ne-ati procopsit cu un nou dictator. Sunt sigura ca stiti, dar poate nu stiu chiar toti cititorii dumneavoastra: conform DEX-ului, dictator inseamna chiar… dictator.

Adica, in cazul nostru, un gen proxim: DICTATÓR, dictatori, s. m., persoană care are o conduită autoritară, care caută să-și impună cu orice preț voința. Din fr. dictateur, lat. dictator.

Avem si o diferenta specifica? Avem: "ultimul (dictator - nota mea) drept din Sodoma." Parca asa l-ati caracterizat pe dl Putinescu, acest Berlusconi din Balcani, cum il alinta presa occidentala, parca ceva mai inspirata si mai obiectiva decat dumneavoastra.

Cu toate cele de mai sus, sunt sigura ca veti continua sa spuneti - in discutiile cu ceilalti "rezistenti retrasi din spatiul public" - ca protestatarii care striga astazi "jos dictachiorul" exagereaza! In sinea dumneavoastra, insa, stiu ca veti simti adevarul si ca, mai mult decat atat, veti resimti un fel de... jena. Un fel de … "cu urechile pe spate".

Nu e minunată ţara în care trăim?!

Niciun comentariu:

Fără ură, dar cu îngrijorare, despre viitor.

  Văd că și Elveția dă târcoale NATO. Cică îi tremură anumite părți ale anatomiei de frica rușilor. Măi, să fie! Când dracu au dat năvală ru...