Despre lichele, numai de bine!
Recentul semi-eseu despre lichele al domnului Liiceanu este un eşec cu normă întreagă, care a generat o linişte asurzitoare, deşi merită mai multă atenţie, dintr-un motiv bine întemeiat. Acest semi-eseu ţine loc de epitaf pe monumentul funerar al societăţii civile radicale şi paranoice, cea care a otrăvit viaţa politică românească imediat după 1989, împiedicând structurarea unui proiect naţional de democratizare şi de transformare structurală a economiei şi societăţii româneşti, în acord cu nevoile sale reale şi cu gradul de suportabilitate al unei naţiuni ieşită grav destructurată din totalitarism.
Condiţia fundamentală a unei transformări de sistem de amploarea celei necesare României pentru a-şi crea instituţiile şi mecanismele necesare racordării ei la occident era şi este solidaritatea. Ni s-a tot dat exemplul Germaniei, cu denazificarea, numai că el nu avea cum să funcţioneze în Românie post-decembristă. Deşi ne-am aflat în tabăra învinsă în Războiul Rece, caracterul special al acestui război atipic, unic în felul lui, nu a permis definirea, în termenii clasici, a învinsului şi a învingătorului. De aceea de-comunizarea nu a fost o condiţie pusă de învingători învinşilor. Şi pe bună dreptate.
Nazismul a durat doar 12 ani, dintre care mai bine de opt dintre ei au fost puşi sub semnul războiului. Comunismul a durat aproape 50 de ani, pe timp de pace, având deci timp să-şi creeze aderenţi sinceri, care au avut de câştigat de pe urma sistemului. Pentru ei sistemul a fost legitim, şi au trăit dispariţia lui ca pe o tragedie personală.
Era firesc ca această masă de beneficiari ai sistemelor publice de educaţie şi de protecţie socială din vechiul sistem să se opună schimbării, în ansamblul ei, sau doar anumitor aspecte, care îi defavorizau.
În aceste condiţii, cât de inteligentă a fost încercarea elitelor intelectuale radicale, care şi-au făcut din anticomunism - după 1989, nu înainte! – ideologie şi chiar meserie, de a aborda conflictual schimbarea? Cât de „deşteaptă” a fost distrugerea sistematică a bazelor şi mecanismelor solidarităţii sociale şi introducerea violenţei în societate?
În 30 decembrie 1989, când apărea „Apelul către lichele”, semnat de Gabriel Liiceanu, vedeam în el semnalul unei noi epoci a „luptei de clasă”, şi, din păcate, timpul mi-a dat dreptate. Numai că a fost una dintre cele mai stranii şi mai lipsite de sens „lupte de clasă”, în care nu ştii niciodată cine este prietenul şi cine este duşmanul, ce este bine şi ce este rău. Nici măcar scuza apartenenţei „condamnatului” la o clasă anume nu a mai existat în cazul execuţiilor publice ale noii Inchiziţii, atât de bine simbolizată de Liiceanu şi ai lui. „Comuniştii” noştri erau buni, ai lor, răi! „Securiştii” noştri erau buni, ai lor, răi!
„În schimb, „licheaua mea“ , spune domnul Liiceanu acum, spre deosebire de licheaua eternă, reprezintă o epocă şi, confiscând puterea, iese din cotidian şi se organizează ca urgie planetară. Pentru că răul făcut semenilor de dragul binelui propriu se instituie ca politică de stat, lichelismul devine regulă a lumii şi sistem. Începând din acest moment, licheaua creează istorie.
Lucrul acesta s-a petrecut în comunism. Spre deosebire de celelalte epoci ale istoriei, comunismul absoarbe toate lichelele existente difuz şi cotidian, le stârneşte pe cele care nu existaseră decât latent şi, alegându-le pe toate după vocaţia lor de lichele, le organizează şi le aşează pe scena istoriei ca „putere conducătoare în stat“ .
„Splendoarea“ comunismului, capacitatea lui infinită de a seduce şi longevitatea lui vin toate din faptul că, în el, lichelismul proliferează la adăpostul unui ideal. După ce, în confruntarea cu realitatea, idealul se goleşte de sens şi ajunge simplă carcasă, în locul rămas gol încape de minune toată scursura umanităţii. Când izvoarele fanatismului au secat, aşadar când prostia şi resentimentul aţâţate clipă de clipă nu au mai putut hrăni şi ţine în picioare idealul, s-a recurs în mod firesc la lichele.
Crimei făcute iniţial din convingere i-a luat locul cea executată din interes şi cu sânge rece. Pentru prima oară în istoria omenirii, nemernicia a devenit apriori rentabilă. În loc să fie prigonită, ea a fost răsplătită, educată şi ocrotită. În felul acesta, licheaua s-a lăţit peste lume şi a căpătat demnitate istorică. Ocupând întregul spaţiu public, ea a ajuns model al reuşitei, a căpătat morgă şi a început să se mişte printre noi cu un aer firesc.”
Dacă credeţi cumva că acest lung citat din aşa-zisul „Nou apel către lichele” are vreo legătură cu trecutul comunist, vă înşelaţi amarnic! Este descrierea perfectă a mecanismului care ne-a adus, graţie şi modului „înţelept” în care elitele intelectuale ale României au înţeles să-şi facă datoria, de la starea de naţiune la starea de adunătură, de gloată, în numai 18 ani.
Să ne înţelegem bine! Totalitarismul comunist NU a fost, luat în ansamblu, cel mai bun lucru care se putea întâmpla României. Dar de pe urma lui au profitat zeci de milioane de români, şi au pierdut câteva zeci sau poate sute de mii. E un calcul rece, poate cinic, dar care nu poate fi negat. Deci acele zeci de milioane au fost, în esenţa lor, nişte lichele, gândeşte domnul Liiceanu.
După 1989 vine momentul răzbunării. Şi perdanţii din vremea comunismului, cărora li se adaugă obişnuiţii îmbogăţiţi de război, devin câştigătorii „capitalismului de cumetrie”. Acum, rămâne să judecaţi cine au fost lichelele: cei care au putut, în sfârşit, după 1945, să acceadă la binefacerile urbanizării, la educaţie, la sisteme de protecţie socială, la o alimentaţie cât de cât de calitate, sau cei care au spoliat România după 1989, în numele „sfintei proprietăţi”?
Domnul Liiceanu, patron de modă nouă, cu afacere pornită pe cadavrul unei edituri de stat, pe care a primit-o plocon de la una dintre „lichelele” alea pe care le vitupera în decembrie 1989, cu BMW botezat Siegfried, poate fi o dublă lichea: una venită din comunism, unde a beneficiat de pe urma sistemului, alături de alte zeci de milioane de lichele, şi una devenită în „capitalismul de cumetrie”, unde este cumătru, orice ar zice şi orice ar face. Şi este una fără ideal, ceea ce îl face şi mai lichea!
O să râdeţi: acest articol a fost inspirat nu de noul apel al domnului Liiceanu, ci de o potriveală ca în filmele cu Stan şi Bran, pe care campania electorală ne-a pus-o la dispoziţie cu generozitate. Iat-o: Răzvan Murgeanu, actualul vice-primar al Capitalei şi candidat al PD-L pentru Primăria sectorului 1 are drept şef de campanie pe Vasile Gherasim, fostul primar PSD al sectorului, trecut cu arme şi bagaje la „concurenţă”, şi ideolog şef pe Remus Opriş, fost ţărănist, care a uitat ce-a pătimit PNŢ-CD din cauza lui Băsescu, contribuind la campania de salvarea „duşmanului” cu ocazia Referendumului pentru destituirea Preşedintelui României de anul trecut.
Şi atunci, despre ce vorbim: despre o ţară de lichele, în comunism, sau despre o elită de lichele, în „capitalismul de cumetrie”? „Un prădător care înhaţă nu mai dă drumul prăzii niciodată.” Cam asta e concluzia domnului Liiceanu. Că ştie despre ce e vorba. Ce, el a dat drumul din gheare fostei „Edituri Politice”? Nu!
Alegerile din acest an vor consemna, fără îndoială, triumful noilor lichele, alea globalizate şi eterne, din rândul cărora face parte şi domnul Liiceanu. O veste proastă. Şi mai proastă este vestea că nu mai avem elite intelectuale capabile să construiască o alternativă la actualul „sistem” de valori morale, care a făcut posibil delirul imoralităţii post-decembriste. De ce?
Pentru că ele sunt asemenea mentorilor lor, cei din societatea civilă radicală şi paranoică, care, deşi „moartă”, ca sistem de influenţare a opiniei publice, este la fel de periculoasă, pentru că moştenitorii ei ocupă acum „înălţimile de comandă” ale României. Iar domul Liiceanu nu face decât să deplângă pierderea uneia dintre aceste înălţimi de comandă. E greu, doare, dar pentru asta există Siegfried: să aline durerea acestei pierderi. Totul e să nu circule cu el pe non-autostrăzile „construite” de idolul său, Traian Băsescu...
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Fără ură, dar cu îngrijorare, despre viitor.
Văd că și Elveția dă târcoale NATO. Cică îi tremură anumite părți ale anatomiei de frica rușilor. Măi, să fie! Când dracu au dat năvală ru...
-
Cum e să fii Sarah Palin Dacă nu se încarcă, încercaţi aici . Merită!
-
Cele mai frumoase biblioteci Biblioteca Abaţiei Waldassen, Bavaria, Germania. Biblioteca Mânăstirii Wiblingen, Germania Bibl...
-
Despre democraţia americană " Nimeni nu trebuie să-şi facă iluzii. Statele Unite sunt în esenţă un sistem cu un partid unic me...
15 comentarii:
Ceva trebuie lamurit: singuri si-au spus elita intelectuala si tot singuri si-au spus societate civila. Drama e ca din jena si prea mult bun-simt nu au fost contrazisi public de nimeni.
Personal ma consider parte a elitei intelectuale si parte a societatii civile. Nu simt insa nevoia sa clamez asta in piata publica. Si n-am nevoie sa obtin legitimatie de la Liiceanu, Plesu ori Mungiu-Pippidi. Nu am nimic de impartit cu ei. Le respect calitatile in mestesugul fiecaruia. Doar ca nu le pot accepta nici lor nici altora privilegiul de a fi arbitrii.
A trai intr-o lume democratica inseamna intre altele si dreptul la dezacord.
Excelent material! Eu unul sunt satul de manipulari, fie ele de la Liiceanu citire. Mai bine i-ar da cineva sa planteze un pom, ar fi mai util. Chiar ca suna bine indemnul "La munca nu la intins mina!" in cazul lui.
Prieteni, nici eu nu am nimic cu ei. Dar, cum spui, Confucius, democraţia este un spaţiu al diversităţii şi al responsabilităţii asumate de fiecare în parte. Nu mai avem nevoie de o nouă secţie de cadre, a "societăţii civile". Ne-a ajuns una, aia a PCR. Şi e cazul să vedem şi ce a însemnat cu adevărat "comunismul", pentru că eu am senzaţia că n-am apucat să scăpăm de el, ci doar am intrat într-unul mai mare, în care "internaţionalismul proletar" se numeşte acum globalizare.
Va rog sa corectati greseala: arbitri. Scuze! (fusese "arbitrii elegantei intelectuale"...)
Si ma dadeam elita :)
nu v'ati prins dumneavoastra ; este vorba de o încadrare peratologica a lichelei. Siegfried este unul din vehicolele cu care se poate ajunge la aceasta limita. de fapt este o competitie între lichele iar eseul un jurnal de bord .
Ciupico, în primul rând sper că s-a rezolvat problema cu postările. În al doilea rând, nu ar fi prea grav dacă nu m-am prins de sensul ascuns. Mărturisesc, textele pot fi citite de fiecare cum îl taie capul, şi uneori nu mă taie! Glumeam! Prietenul Mordechai e ferm hotărât să-l considere un non-text. Poate e el cel care are dreptate. Dar cred că vremea acestui tip de texte a trecut. Şi cu el şi vremea lui Liiceanu. Iată o veste bună...
era o ironie evident.
or fi trecut ele , mai au trecere si azi ( pentru o parte de presa si niste perechi de urechi) problema e ca ele trec cu Siegfriedu si altii din sant în urma aplauda , "ura, bravo asa ne trebuie"!
poate vom discuta odata despre curajosul domn liiceanu cînd înca nu era patron de editura.
stiu si eu , acum poate doar idiotii sunt curajosi , ceilalti recurg la apeluri .
ca tot suntem în domeniul reeditarilor , poate un spot publicitar în care militianul sa fie înlocuit cu liiceanu iar taranii din crîsma studiind peratologia la televizor, exclamînd în final "niste lichele"! s'ar potrivi mai bine decît acest fals tratat despre lichelizare.
Ciupico, văd că ai şi blog. Poate nişte postări, acolo... Ai ce spune! În fond, eu aş putea să cunosc Bruxellesul văzut prin ochii tăi. Nu încerci? Sau arată-ne nişte lucruri făcute pe calculator. Să ştii că mi-a plăcut benerul. Dacă găseşti şi nişte diacritice pentru el...
Vii în ţară?
dumneavoastra si redutele blogului acestuia m'au impins sa'mi "fac" blog. de fapt mi'am ocupat un loc dar blog nu am de gînd sa'mi fac. am o idee si material pentru un banner dar n'am timp. poate peste doua saptamîni am sa ma joc si am sa vi'l arat. poate o sa ma gîndesc si pentru partea doua a blogului dumneavoastra cel cu calatoriile daca v'a placut atîta asta.
si apoi eu sunt un tip super comod ca sa nu spun puturos de'a dreptul si ma 'spaimînta gîndul ca ar trebui sa scriu regulat. poate e o denumire la boala asta dar eu n'am fost înstare sa scriu nicicînd mai mult de o pagina. si apoi cîteodata fac pe Petruska si la citit.
asa , ma mai bag în seama cît m'o mai suporta mordechai.
cu diacriticele stau mai rau dar voi vedea cum sa'l aranjez pîna în weekend. cu ocazia asta am sa'l "tai" cum vrea muschii mei ca sa se vada ok si în explorer 6.
Ciupico, ceea ce fac eu, sau, şi mai mult, ceea ce face Mordechai, că el e şi scriitor, ţine de exerciţiu, şi chiar de datorie! Sunt ziarist şi îmi impun să scriu într-un anumit ritm. Scoate-ne din discuţie pe noi. Dar cred sincer că poţi prezenta Bruxellesul tău subiectiv, fără să trebuiască să "pontezi" la zile sau ore fixe.
Cât despre puturoşenie, nici pe mine nu mă dă hărnicia afară din casă. Dar, pentru Dumnezeu, lenea este creatoare! La muncă!
Citind acest excelent text, mi-am amintit de verva ziaristica a articolelor din TIMPUL ale regretatului A. Riza. Se poate spune, referitor la acest articol, ca „blogul bate ziarul“, numai si pentru faptul ca nu prea cunosc ziaristi cu curajul de a scrie niste adevaruri resimtite de multi, fara a se teme ca intra in conflict cu patronul gazetei. Au trecut peste 18 ani de la rasturnarea din 22-25 decembrie si multi din cei ce au in jur de 20 de ani poate se intreaba nedumeriti ce justifica a se scrie : „de pe urma totalitarismului comunist au profitat zeci de milioane de romani si au pierdut cateva zeci sau, poate, sute de mii“. Ei bine, un profesor universitar, Daniel Barbu, este – dupa stiinta mea – singurul care in cartea sa „Republica absenta“ aparuta in 1999, a facut o socoteala punand in balanta castigatorii si pagubosii acestor 40 de ani de comunism romanesc. (Subliniez, in 1999, caci intre timp si dansul a preferat sa se converteasca la „portocaliu“).
In ea scrie ca „circa 160.000 romani au suferit nemijlocit rigorile penale ale regimului“, la care se mai adaoga 80.000 persoane ce au suferit in urma procesului de colectivizare, adica pe total 6 % din totalul populatiei. Desigur asemenea calcule sunt cinice, caci n-ar fi fost nevoie de atatea victime pentru ca un regim sa fie discreditat. Culpa politica nu e proportionala cu numarul celor ucisi, arestati sau persecutati in aceasta perioada.
Pe de alta parte in carte se evalueaza la 3,6 milioane persoane cei care intre 1948 si 1966 au emigrat de la sat la oras, veniturile reale ale populatiei in ansamblu crescand de doua ori si jumatate. Creste numarul salariatilor, al pensionarilor de asigurari sociale, numarul studentilor la 10.000 locuitori sporeste de la 17 in 1938, la 32 in 1950 si la 75 in 1970. Intre 1938 si 1970 numarul elevilor de liceu se multiplica de zece ori. Poate ar mai fi de adaogat si sutele de mii de apartamente construite, dar imi amintesc de un articol al d-lui Liiceanu in care se plangea cat rau a facut civilizatiei urbane si individului inchiderea oamenilor in blocuri de beton.
Ma intreb numai, ca un ignorant : daca „alegerile din acest an vor consemna triumful noilor lichele, din randul carora face parte si dl. Liiceanu“, oare nu ne poate veni in ajutor Uniunea Europeana sau chiar NATO ?
Domnule Răducanu, ca om de stânga nu m-am simţit deloc confortabil în comunism. Motivele nu sunt greu de ghicit. Dar nici nu pot să nu pledez pentru o dreaptă judecată a acelor vremuri, fie şi numai pentru a nu mai repeta greşelile din epocă. Modernizarea cea mai profundă şi mai extinsă a României va fi legată de comunism, până când integrarea europeană va fi determinat schimbări de fond în România "capitalistă". Daco o va face...
M-am scremut si i-am citit "opera" lui Liiceanu publicata de Scanteia lui Basescu. Pentru mine e clar ca Liiceanu a primit instructiuni sa devina un 'far de moralitate' pe nume 'Gandac de Cotroceni', in plina campanie de sprijin electoral pentru matelot (a se citi prostirea electoratului cu un text pur propagandistic).
As putea sa demontez aici fiecare zicere a lui, ca idee e prea mult. De fapt, multumesc lui Constantin pentru ca s-a ocupat indeaproape.
Dar gretoasa treaba, trebuie sa recunosc...
N-am citit opul. Nici nu intenţionez. Deocamdată sunt ocupat cu un Rahan. Păi se compară ?
Nu se compară, prietene! Rahan are tot ce vrei, noul apel e un somnifer. Nu pierzi nimic necitindu-l. Dar m-am simţit jignit de dispreţul judecăţii la grămadă, care este fix aia din perioada pe care o beşteleşte Liiceanu. Nesimţirea trebuie să aibă şi ea limite. Nu crezi?
Trimiteți un comentariu