duminică, 6 iunie 2021

Circuitul ideilor în natură.

 Anii 1950-1960, dominați de Războiul Rece, au fost marcați de o febrilă căutare de noi formule pentru a face din aviația militară o armă care să domine câmpul de luptă, în diferitele ei roluri: intercepție, bombardament, sprijin tactic, etc. În Tratatul de la Varșovia biroul de studii MiG era cel mai productiv. MiG 15-MiG 17 trecuseră cu bine proba războiului real, în Coreea. Suhoi încă lupta pentru a se impune ca un proiectant de care să se țină cont, mai ales în zona interceptoarelor. 

La începutul anilor 1960 MiG a început să lucreze la rafinarea noului lor produs, MiG 21. Așa a apărut Ye 8, cu o nouă configurație, care să permită adoptarea unui nou tip de radar, mai puternic, care să permită folosirea unei noi familii de rachete aer-aer, care erau în faza de dezvoltare. 

Ye 8 nu a trecut de faza de prototip, dar lucrul ăsta nu înseamnă că a rămas la stadiul de bani aruncați pe fereastră. MiG a învățat multe, lucruri ce vor fi găsite și în familia MiG 23-MiG 27, și în MiG 29. 

Interesant e felul în care formula Ye 8 s-a regăsit în alt avion, care va rămâne doar la stadiul de prototip, IAI Lavi, israelian. Lavi a foat mai degrabă un instrument de presiune asupra americanilor, pentru a primi F 16. Doar că și Lavi migrează, ca și Ye 8, spre alte zări: China. Se întrupează sub chipul lui Chengdu J 10, care se produce în serie!  Asta, la 60 de ani de la apariția lui Ye 8!  Încurcate sunt căile Domnului!






Niciun comentariu:

Fără ură, dar cu îngrijorare, despre viitor.

  Văd că și Elveția dă târcoale NATO. Cică îi tremură anumite părți ale anatomiei de frica rușilor. Măi, să fie! Când dracu au dat năvală ru...