Anii 1950-1960, dominați de Războiul Rece, au fost marcați de o febrilă căutare de noi formule pentru a face din aviația militară o armă care să domine câmpul de luptă, în diferitele ei roluri: intercepție, bombardament, sprijin tactic, etc. În Tratatul de la Varșovia biroul de studii MiG era cel mai productiv. MiG 15-MiG 17 trecuseră cu bine proba războiului real, în Coreea. Suhoi încă lupta pentru a se impune ca un proiectant de care să se țină cont, mai ales în zona interceptoarelor.
La începutul anilor 1960 MiG a început să lucreze la rafinarea noului lor produs, MiG 21. Așa a apărut Ye 8, cu o nouă configurație, care să permită adoptarea unui nou tip de radar, mai puternic, care să permită folosirea unei noi familii de rachete aer-aer, care erau în faza de dezvoltare.
Ye 8 nu a trecut de faza de prototip, dar lucrul ăsta nu înseamnă că a rămas la stadiul de bani aruncați pe fereastră. MiG a învățat multe, lucruri ce vor fi găsite și în familia MiG 23-MiG 27, și în MiG 29.
Interesant e felul în care formula Ye 8 s-a regăsit în alt avion, care va rămâne doar la stadiul de prototip, IAI Lavi, israelian. Lavi a foat mai degrabă un instrument de presiune asupra americanilor, pentru a primi F 16. Doar că și Lavi migrează, ca și Ye 8, spre alte zări: China. Se întrupează sub chipul lui Chengdu J 10, care se produce în serie! Asta, la 60 de ani de la apariția lui Ye 8! Încurcate sunt căile Domnului!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu