Ce ne facem cu ţiganii?
Jurnalul Naţional vine cu o propunere discutabilă: să instituim prin lege folosirea termenului "ţigan" în locul celui de "rom" pentru o etnie nu tocmai iubită în acest moment, de la Atlantic până la Urali(vedeţi că se poate o Europă Unită!). Discutabilă pentru că nu rezolvă nimic, ci crează mai multe probleme ca până acum.
În primul rând ne punem în cap toată haita de tăietori de frunze la câini, numită "societate civilă", formată din profesionalişti ai cauzelor de acest tip, care din aşa ceva îşi trag legitimitatea şi îşi câştigă banul. Nu mă refer la cei care se ocupă serios de apărarea drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti(şi Europa a fost cuprinsă şi ea de fantasmele trecutului şi de nostalgia regimurilor de mână forte), ci la oportuniştii care prind din zbor astfel de iniţiative nefericite, pentru a-şi face numărul în presă şi pentru a mai organiza colocvii savante şi demonstraţii de operetă.
În al doilea rând este greu de crezut că italienii sau alţii ca ei nu ştiu să facă distincţia dintre ţigani şi alte etnii, sau că pun semnul egalului între români şi ţigani, doar pentru că aceştia din urmă îşi zic rromi. Să fim serioşi! Este vorba de crize identitare, de probleme sociale, de demisia statului de la funcţiile sale, de mulţi alţi factori care, pe fondul crizei economice, cer găsirea de ţapi ispăşitori, pe post de supape de siguranţă, în speranţa câştigării de timp pentru formularea soluţii cu adevărat serioase. În Italia a căzut măgăreaţa pe noi. Ghinion! Dar o să treacă şi asta, fără ca problema de fond, care este una de incompatibilităţi ireductibile între sisteme de valori, să fie rezolvată.
Asta e problema: sistemul de valori al etniei rrome, sau ţigăneşti, spuneţi-i cum vreţi, este incompatibil totat cu acela al civilizaţiei occidentale, şi nu de ieri, de azi. Trăiesc de aproape o mie de ani în Europa şi nu se lipeşte mai nimic de ei. Pentru că refuză să înţeleagă şi să respecte sistemul nostru de valori. Nu suntem mai buni ca ei, sau ei mai buni ca noi. Dar până una-alta trăiesc aici şi, în calitate de cetăţeni cu drepturi şi obligaţii egale, trebuie să accepte regulile pe care le respectăm cu toţii.
Nu sunt discriminaţi nici de lege, nici de presupusul nostru rasism, se discriminează singuri, încălcând sistematic şi premeditat, sub pretextul păstrării identităţii etnice şi culturale, regulile civilizaţiei ăsteia. Asta este realitatea. De ce m-aş simţi obligat să fiu solidar cu astfel de specimene? Cu oameni care şi-au făcut din violenţă, din criminalitate, din lipsa de respect pentru viaţa şi bunurile semenilor lor valori identitare nu poţi avea nimic în comun, indiferent că-şi zic romi sau ţigani. Şi asta NU pentru că sunt ei romi sau ţigani, ci pentru că toţi cei care se comportă ca ei nu sunt acceptaţi de această civilizaţie. Punct.
Aşa că eu le voi zice aşa cum cred eu de cuviinţă, fără ca pentru asta să fie nevoie de legi speciale. Doar că problema incompatibilităţii civilizaţionale rămâne. Şi nu va putea fi rezolvată în limitele sistemului nostru de valori. Ce facem: renunţăm la ele, le adoptăm pe ale lor, sau, la nevoie, punem mâna şi pe par, şi punem lucrurile în ordinea lor firească? Pentru că am încercat cam tot ce se putea încerca, inclusiv cumpărarea bunăvoinţei lor. Ce mai rămâne de făcut cu oameni care-şi cresc copiii pentru a fi cerşetori, hoţi de buzunare, care cred că închisoarea este cea mai bună şcoală, care nu respectă pe nimeni şi nimic, pentru care viaţa nu are nicio valoare?
PS: iar nu-mi fac prieteni cu asta. Dar ca om de stânga resping toate formele de discriminare, inclusiv discriminarea pozitivă, care încalcă grav principiul egalităţii în drepturi şi obligaţii a tuturor cetăţenilor, propriu democraţiei. Fraternitarea presupune egalitatea. Aşa cum libertatea implică responsabilitatea. Dacă ţiganul vrea tratament egal cu al celorlalţi, trebuie să se comporte ca un cetăţean responsabil, nu ca un ţigan. Vrea, bine, nu, pa şi pusi! Simplu! Valabil şi pentru rrromânii verzi!
10 comentarii:
Tema a fost discutata si la Lilik pe blog.
Despre solutii am scris pe un forum.
Cultura tiganeasca, a traiului nomad sau sedentar, dar fara venituri stabile, e posibila in statele in care exista terenuri ale nimanui sau publice, pe care autoritarile nu le gestioneaza.
In Romania s-au inmultit pentru ca s-a dus o politica de stimulare a natalitatii in comunism si a continuat si s-a amplificat dupa '90, prin ajutoare sociale acordate persoanelor fara venituri, pentru ca liderii de la conducerea tarii au vrut sa sporeasca rasa de care se simt atasati.
Si Gladio, ce mai face oare Gladio?
Si surorile ei din toata Europa Occidentala oare cum o mai duc?
De ce simt in nari un suav parfum de Gladio la faza asta cu atacul de xenofobie din ultimii ani?
I love you, Michael...
:)
Asta e problema: sistemul de valori al etniei rrome, sau ţigăneşti, spuneţi-i cum vreţi, este incompatibil totat cu acela al civilizaţiei occidentale, şi nu de ieri, de azi. Trăiesc de aproape o mie de ani în Europa şi nu se lipeşte mai nimic de ei. Pentru că refuză să înţeleagă şi să respecte sistemul nostru de valori. Nu suntem mai buni ca ei, sau ei mai buni ca noi. Dar până una-alta trăiesc aici şi, în calitate de cetăţeni cu drepturi şi obligaţii egale, trebuie să accepte regulile pe care le respectăm cu toţii.
Nu sunt discriminaţi nici de lege, nici de presupusul nostru rasism, se discriminează singuri, încălcând sistematic şi premeditat, sub pretextul păstrării identităţii etnice şi culturale, regulile civilizaţiei ăsteia. Asta este realitatea. De ce m-aş simţi obligat să fiu solidar cu astfel de specimene? Cu oameni care şi-au făcut din violenţă, din criminalitate, din lipsa de respect pentru viaţa şi bunurile semenilor lor valori identitare nu poţi avea nimic în comun, indiferent că-şi zic romi sau ţigani. Şi asta NU pentru că sunt ei romi sau ţigani, ci pentru că toţi cei care se comportă ca ei nu sunt acceptaţi de această civilizaţie. Punct.
Subiectul e deosebit de vast. Eu unul nu cred ca tiganii nu pot/nu vor sa se integreze. Ia exemplul emanciparii negrilor in SUA, si cum au reusit sa se integreze pina la urma in societatea americana. Sau uita-te la Canada, o tara care stie sa abordeze politic chestiuni ce tin de multi-culturalism.
Cred ca Europa in general are o problema ce tine de rasism cu care trebuie sa se confrunte, pentru ca, deocamdata, doar da cu gura, insa nu are nici o strategie pe problema romilor. Daca ar exista vointa politica s-ar schimba multe.
Haha, Anonim, chiar trebuia să-i aduci ca exemplu pe negri? Chiar ţi se pare că negrii ca rasă sunt atât de diferiţi de albi? Tăticule, dacă ai ştii un pic de genetică, ai ştii că stră-stră-stră-stră-stră-(stră)-bunică-ta a fost negresă.
În SUA a fost într-adevăr de discriminare rasială, o discriminare nejustificată. Însă aici discutăm de discriminare între comportamente, ceea ce este normal deoarece stă la baza moralei umane.
Darius, aia a fost strabunica tuturor, si a mea, si a ta, si a tiganului Pandele, si a lui Sven cel balai la par, si a lui Jonah Lomu sau Kim Ir Sen. Nu se pune. Vino matale mai incoace, mai spre trecutul istoric, ca sa discutam migratzii si amestecuri etnice si chestii.
In rest, ramane cum am stabilit: [...] sistemul de valori al etniei rrome, sau ţigăneşti, spuneţi-i cum vreţi, este incompatibil totat cu acela al civilizaţiei occidentale, şi nu de ieri, de azi. Trăiesc de aproape o mie de ani în Europa şi nu se lipeşte mai nimic de ei. Pentru că refuză să înţeleagă şi să respecte sistemul nostru de valori.
Argumentele din articolul d-lui C. Gheorghe mi se par convingatoare, desi nu ma pot pronunta si in legatura cu solutia preconizata de dansul pentru rezolvarea problemei tiganesti. Poate ar trebui sa auzim si punctul de vedere al lui Madalin Voicu, ca intelectual reprezentand aceasta minoritate.
Iata insa ca acum circula intens pe net un articol al unui Ioan Abrudan, publicat in Jurnalul de Cluj la 29 noiembrie 2007, in care se face o incursiune in istoria tiganilor europeni si romani si se sustine ca suntem in prezenta unui nationalism tiganesc agresiv. Se face propunerea ca numele lor sa fie schimbat din cel de „rrom“ ci de „dom“. Totodata se foloseste prilejul pentru a se arata ca politica toleranta a regimului comunist fata de tigani, a facut ca acum multi tigani sa ocupe functii importante in stat si in clasa politica, dandu-se exemplu …Ion Iliescu si Adrian Nastase. Mi se pare ca articolul este un produs al unui admirator al lui C.V. Tudor, care de mult recruteaza sustinatori agitand aceasta tema.
În seara asta m-am pus pe povestit.
Aşa că, o să mai spun o poveste depsre Nea Dorel.
Nea Dorel este ţigan autentic. El şi întreaga lui familie alcătuită din Zamfira, nevastă, florăreasă, Miranda, fiică, avocată cu facultate particulară, Dorel junior, fiu, studinte în drept şi ăla micu... precum şi cîţiva nepoţi.
Dorel însuşi este un afacerist onorabil, cu un fast food în una dintre pieţele capitalei şi relaţii peste tot. Băiat de treabă, de altfel.
Numai că, o dată, cînd tocmai se mediatizau nişte co-etnici de-ai domniei sale care tocmai furaseră ceva, de care aveau strictă nevoie, de alfel, a spus următoarea vorbă înţeleaptă...
"De ce să nu ia ? Le trebuia şi lor ! Ei din ce să trăiască..."
Părerea mea: aici este problema. La modul în care ei NU se vor integraţi. La fel ca evreii, se consideră mai egali decît restul lumii !!!
daca te uiti la istoria lor, tiganii s-au extins (si au fost persecutati, omorati, facuti sclavi ...) in timpul secolelor pe tot continentul euopean, insa se pare ca in Europa de Sud Est (Romania, Bulgaria) se simt cel mai bine.
De ce ?
Nu ştiu. Poate din acelaşi motiv pentru care n-am ars oameni pe rug?
Trimiteți un comentariu