duminică, 3 noiembrie 2013

Noi suntem români!

 
 
Primesc des astfel de mesaje, de la români plecați afară: ”Grasane, mai du-te ba-n pula ta de tigan obez, diabetic si propagandist.Cine dracu crezi ca se mai uita ba-n gura ta cu dintii galbeni?  Bai cacat, noi astia inteligenti si scoliti am plecat, restu se uita la PrromTV si Hantena1.Pregatiti pungile de zahar, lasa analizele asta extrafine si manjite de cacat, ca nu-ti mai folosesc nici tie, distrusule.” Nu toate sunt atât de violente, deși cel citat nu este tot ce poate fi mai rău.
 
Nu m-aș fi deranjat să scriu ceva despre asta, sunt obișnuit cu înjurăturile. Vreau doar să spun un singur lucru: dacă alte națiuni au profitat de pe urma emigrației din motive economice, România nu are șansa asta. Să fim onești: avem peste trei milioane de oameni în afara țării, iar acest lucru ar trebui să se vadă și în țară. Și nu mă refer la banii celor plecați, deși nici ăștia nu se prea văd. Mă refer la cunoștințe, la mentalități, la modul în care ne raportăm la ceilalți, la stat, la nevoia de solidaritate.
 
Din păcate, motivele îmi scapă, noi nu învățăm nimic din ceea ce vedem și trăim la alții. Uitați-vă la starea comunităților românești din străinătate, unde fiecare se încaieră cu fiecare, unde domnește paranoia ”securității”, unde oamenii nu se suportă unii cu alții. 
 
Am crezut, multă vreme, că românii care au plecat afară vor constitui masa critică a schimbării în bine a României. Mi-am pierdut această speranță. Noi suntem români! Asta spune tot...

4 comentarii:

Anonim spunea...

Plecatul afara nu-ti confera vreo calitate aparte. Asa cum pleaca conferentiarul, la fel pleaca si cioroiul, la puterea a zecea, logaritmic vorbind ;)
Unii pun faianta, altii culeg fructe, unii iau premiul Nobel pe cand altii sunt vanati de politie.
Un singur lucru ii uneste pe cei care pleaca: nu mai dau doi bani pe corabia asta puturoasa pe care noi cei ramasi ne straduim sa o salvam, incercand sa corectam cu sudoarea si sangele nostru neghiobiile carmaciului, oricum s-o fi numind acesta.
Ma bucur ca macar matrozii reusesc sa comunice intre ei, in timp ce capitanul zace beat in cabina lui, cu toate ca nici asta, pe termen lung, nu este de prea mare ajutor...

Fluieratorul spunea...

Nu inteleg de ce bagat in seama scrieri de genul citatului pe care l-ati dat, din afara sau din tara. Astea nu spun nimic despre altceva decit prostia cui le scrie, si nu merita atentie in nici un fel. Atentia pe care le-o dati acestori prosti ii face sa creada ca exista. Ori ei nu exista. As simple as that.

Cu plecatul nu-i nici o filosofie. Am plecat si eu anul trecut, si lucrez linistit in Germanica, platesc taxe aici, traiesc linistit si deloc rau, departe de circul de acasa. Nu-mi lipseste circul, si-mi dau seama cit din viata mi-a mincat. Cind am venit aici, stiam foarte bine ce voi gasi, si stiam si ca mi se va potrivi mult mai bine, ca loc de trait si muncit, decit tara mea.

Stiti, un lucru nu poate omul niciodata lepada cind paraseste un loc: pe sine insusi. Daca a fost de nimic acasa, nu va deveni de ceva plecind. Dac a fost valoros acasa, va fi valoros acolo unde se va duce. Nu e tara de vina, si nici nu are tara in sine vreun merit pentru asta.

Comunitatea romaneasca pe care am gasit-o in orasul in care stau e o mare jale, e plina de "vedete" de tot felul, insuportabila pentru mine. Din pacate. Asa ajung sa nu vorbesc romana decit rar, cind sun acasa sau dcind sint sunat. Nu e din cauza paranoiei despre care vorbiti, ca nu are nimeni nici o discutie cu Securitatea sau vreo frica din asta. E din cauza sindromului "caprei vecinului", si imi vine sa cred ca toti aia care au ajuns aici sint "olteni" by default, intr-atit fac pe desteptii si se vor sefi. Cum am zis, insuportabila companiei comunitatea romaneasca de aici.

Romanii plecati afara nu pot produce o schimbare in tara decit daca se intorc "primeniti", so to speak. Ori stiti prea bine ca paradigma istorica s-a schimbat, cel putin eu asa vad, si n-am plecat ca sa studiem afara si sa revenim ca sa civilizam tara, cum se pleca pe vremuri. Eu stiu ca am plecat de tot, si daca o sa pot, o sa ramin plecat, n-o sa ma intorc nici la pensie. Pentru ca 23 de ani mi-au trebuit ca sa vad ca trebuie sa plec tocmai pentru ca n-am de ce sa ramin, si in aceeasi idee, consider ca n-am la ce sa ma intorc.

Cu parere de rau spun ca in opinia mea Romania nu are sanse sa se schimbe in bine, pentru ca este putreda din radacini, putreda de mult, intr-un fel in care nici regimul de dupa razboi, si nici cel de dupa '89 nu pot ajuta, pentru ca sub aceste regimuri putreziciunea n-a facut decit sa se extinda, iar in zilele noastre se vede cum s-a generalizat in societate de sus pina jos. Mi-am dat seama de asta de destula vreme, si mi-am dat seama si ca n-am sanse sa ma bat de unul singur cu mizeria care a existat in jurul meu. E o discutie lunga de ce "de unul singur". De fapt, am plecat ca sa ma "salvez", intr-un fel, si o data cu salvarea profesionala (care a fost pretextul) se vede cumva o sansa si pentru cea personala.

Nu spun ca toata lumea trebuie sa faca ce fac eu, doar spun ca vine un moment in care fiecare trebuie sa fie sincer cu sine si sa-si judece realitatea si mai ales asteptarile, si de la sine si de la ceilalti, sa traga concluziile si sa actioneze in consecinta.

Asa ca nu e mai nu-stiu-cum ala care a plecat sau ala care a ramas. Sint doar oameni care fac alegeri. Fiecare isi interpreteaza povestea lui cum doreste, si la fel si pe ale altora, dar lucrurile sint, de fapt, foarte simple.

4D Printing spunea...

Banuiesc ca aia de-ti trimit porcarii fie nu au loc de munca, fie o freaca la job, fie sunt de-ai lu' Burebista, sau pe rit nou, basisti. Nu judeca pe toti romanii din afara dupa o mina de nulitati.

Eu am avut si experiente proaste si bune cu romanii "din afara", find eu insumi de mult "in afara". Sunt oameni extrem de cultivati, verticali, excelent profesionisti, oameni pe care Romania nu si-i poate permite financiar. Exista o crema a emigratiei care nu interfereaza cu cotidianul romanesc ( eu nu fac parte din ea :), dar acre face lobby tacit pentru Romania. Fiecare ambasador la locul lui de munca.

Oamenii sunt prea prinsi in tarile de emigratie ca sa mai poata sa contempleze posibilitate constituirii unei "mase critice" a schimbarii in bine a Romaniei. Au vietile lor, familii , copii, bani de facut, taxe si facturi de platit. Deci, nu e timp si nici resurse. Pe de alta parte, ce ar putea face exact? Exista vreun plan, o strategie, in afara de multe vorbe goale? Realist vorbind, cum ar putea schimba ceva cei din afara cind piesele grele au fost deja instalate? Noi doar sa lustruim ceva pantofi?

Schimbarea in bine nu (mai) poate veni decit din interior. Din exterior nu va puteti astepta la multe acte de generozitate si solidaritate.

Anonim spunea...

"Comunitatea romaneasca pe care am gasit-o in orasul in care stau e o mare jale, e plina de "vedete" de tot felul, insuportabila pentru mine."

asta este unul dintre putinele lucruri reale pe care le povesteste fluieratorul! cit despre linistit sa ma scuteasca de prostia asta pt ca i-am raspuns odata si i-am pus linkuri despre adevarul din tara aia nemeipomenita din minunatul vest! iar tu gheorghe ce-ai astaptat?! ca marea de tarani prosti sa ajunga genii daca au trecut granita? ce sa ajunga ei sa stie cind au plecat practic frunza verde cu mintea plina de legende despre vestul luminos?! retine faptul ca romania are 1 mil de prostituate in vest inregistrate cifra facuta publica de vreo 2 ani in ziarele din tara. la tv germana cind arata la tv scene din bordeluri cu descinderi de politie se aude vorbindu-se numai romaneste. uite aici ce legende au in cap si cum arata realitatea si va scrie in ziarele din tara:

http://www.zf.ro/zf-24/povestea-unui-muncitor-roman-din-germania-vazuta-de-financial-times-de-la-inceput-am-avut-impresia-ca-nu-ne-considera-oameni-suntem-doar-bunuri-de-care-compania-se-foloseste-11846892

deci nu ne respecta nimeni pt ca taranii nu obosesc sa se prezinte ca prosti -asta inteleg strainii cind romanul tipa sa vina strainii sa ne conduca_ si cind isi balacaresc natia si tara. deci nu mai scrie rromanica si alte d-astea mai ales ca motivele din care o faci nici macar nu sint specifice numai romaniei si nici numai romanilor!

Fără ură, dar cu îngrijorare, despre viitor.

  Văd că și Elveția dă târcoale NATO. Cică îi tremură anumite părți ale anatomiei de frica rușilor. Măi, să fie! Când dracu au dat năvală ru...